جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
اصول فقه شیعه در سراسر دنیا مطرح است

آیت‌الله سیدعلی محقق‌داماد می‌گوید: اصول فقه شیعه پیشرفته‌ است و برخی از مسایلی که در اینجا سال‌ها مطرح شده اکنون وقتی در آمریکا و اروپا مطرح می‌شود و خیلی با دید استعجاب به آن نگاه می‌کنند بدین معنی که اصول ما از آنها بسیار جلوتر است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «تقریر الاصول» یک دوره کامل از مسائل و مباحث استدلالی اصول فقه است که محصول تدریس آیت‌الله سیدعلی محقق‌داماد اســت. این اثر در بخش پژوهش و تحقیق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم آماده انتشار و در چهار جلد تنظیم و تدوین شده است. کتاب «تقریر الاصول» که به تازگی منتشر شده در واقع استمرار و بازتاب دهنده نظــرات اصولی آیت الله محقق داماد بزرگ و جد بزرگوار مؤلف، یعنی حضرت آیت الله حاج شــیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) است. مجموعه «تقریر اصول» نوشته آیت‌الله سیدعلی محقق‌داماد در سی و هشتمین جایزه کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شد. به این بهانه گفت‌وگویی با مولف کتاب داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کتاب تقریر الاصول یک دوره کامل از مباحث اصولی فقهی است. لطفا درباره این کتاب توضیح بیشتری دهید.
این مجموعه کتاب دوره کامل اصول با مباحث متنوع است که در آن مطرح شده است. ما حدود 40  سال قبل، دوره اول را تنظیم کردیم و دوره‌های بعدی را طی این سال‌ها ادامه دادیم تا اکنون که به دوره پنجم رسیدیم. هر دوره کتاب هم هر سال بین 9 تا یازده سال طول کشیده است.

با توجه به این که کتاب در واقع استمرار و بازتاب دهنده نظــرات اصولی آیت الله محقق داماد بزرگ و جد بزرگوار مؤلف، یعنی حضرت آیت الله حاج شــیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) است شاخصه اصلی که در واقع نظرات اصولی این بزرگان هستند چیست؟
این کتاب شامل نظرات اصولی من است اما در آن متناسب با موضوع، گاهی با پذیرش نظرات و گاهی با رد نظرات این دو اندیشمندان مطرح می‌شود. ترتیب کتاب هم بر اساس کفایه است که در آن نظرات کتاب‌های درر الفوائد حاج شیخ، نهایه الاصول و لمحات الاصول، تهذیب الاصول که تقریــر درسهای آیت الله بروجردی، تهذیب الاصول که تقریر درسهای امام خمینی است و نوشته‌های امام خمینی درباره تمامی مسائل اصولی و نیز دیگر تقریرها از دروس ایشــان، مانند تنقیح الاصول و معتمد الاصول، المحاضرات ـ مباحث فی اصول فقه ـ تقریر آیت الله طاهری اصفهانی و ... آمده است.

وجه تمایز این اثر که در بین سایر آثاری که مباحث استدلالی اصول فقه می‌پردازد چیست؟
 جامعیت این کتاب وجه تمایز آن است و من بی توجهه به حب و مغض تلاش کردم همه نظرات صاحب نظران را منعکس کنم.
 
برای انتخاب نظرات اندیشمندان صاحب اصول آیا روش‌شناسی خاصی را برگزیدید؟
 تنها وجه‌ای را که برای گزینش نظرات مد نظر گرفتم این بوده که نظرات این بزرگان دراصول مطرح و قابل توجه بود.
 
گفتید که تلاش کردید خوانش انتقادی نسبت به نظرات داشته باشید. چه گونه این مهم انجام شده است؟
این کتاب مشتمل بر درس خارج من است و بنیان درس خارج این است که مسائل اجتهادی مطرح می‌شود، بنابراین همه مباحث با نظر انتقادی بیان شده و انتخاب ارجح، اصلح، برتر و صحیح من بوده است. در اصول که پایه فقه است مهمترین مبحث این است که اختصاص به فقه شیعه ندارد و مباحث جهانی است و در سراسر دنیا وکلای دادگستری، حقوقدانان و ... به این مباحث نیازمند هستند. اصول فقه شیعه از همه پیشرفته‌تر است و برخی از مسایلی که در اینجا سال‌ها مطرح شده اکنون وقتی در آمریکا و اروپا مطرح می‌شود خیلی با دید استعجاب به آن نگاه می‌کنند بدین معنی که اصول ما از آنها بسیار جلوتر است.
 
در مقایسه با اصول اهل سنت به چه صورت است؟

اصول اهل سنت بسیار ساده است. آنها در تدوین اصول تقدم دارند ولی در عین حال پیشرفت نکردند چون جمود دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها