چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
«دانش‌نامه اخترشناسی» یک متن علمی با زبان ساده فارسی است

علی بشردانش گفت: اهداف اصلی من از تدوین این اثر، نخست شناساندن دانش اخترشناسی، همچنین تدوین یک متن علمی با زبان ساده فارسی بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دانش‌نامه اخترشناسی» تألیف علی بشردانش در گروه علوم و فنون در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال به‌عنوان اثر شایسته‌ تقدیر معرفی شد. این کتاب در سال 1398 در 107 صفحه از سوی نشر افق به چاپ رسیده است.
 
علی بشردانش؛ نویسنده، مترجم و ویراستار، کارش را از اواخر دهه 50 با نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان شروع کرد. بخشی از کارنامه این نویسنده به پژوهش درباره داستان‌های کمیک‌ استریپ (مصور) اختصاص دارد. «دانش‌نامه اخترشناسی» یکی از آثار اوست که موفق به دریافت عنوان شایسته‌تقدیر در جایزه کتاب سال شد.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره علاقه خود به حوزه اخترشناسی، بیان کرد: از 13 سالگی به‌دنبال حوزه نجوم بودم. از «سرگذشت زمین» آسیموف تا بسیاری دیگر از کتاب‌های این حوزه را مطالعه کرده‌ام. جسته و گریخته نیز چیزهایی می‌نوشتم. ازجمله آثار من مجموعه دوجلدی «دانستنی‌های اخترشناسی»است  که سال 67 منتشر شد و هرکدام حدود 50 هزار جلد فروش داشت. در تمام این سال‌ها، واژه‌های اخترشناسی را جمع‌آوری کردم.
 
این نویسنده ادامه داد: تألیف «دانش‌نامه اخترشناسی» حدود 4 سال طول کشید. روزی 12 ساعت کار کردم و منابع بسیاری را مورد بررسی قرار دادم. منابعی که در پایان کتاب ذکر شده، تنها 20 درصد منابع مورد استفاده من است. حتی صفحه‌بندی کتاب را خودم انجام دادم.
 

بشردانش با اشاره به ضرورت تدوین این دانشنامه، گفت: سال‌هاست در مورد اخترشناسی کتاب‌های گوناگونی منتشر می‌شود که بیشترشان ترجمه و بیشتر براساس موضوع‌بندی بوده و کتاب مرجع نبودند. همچنین این کتاب‌ها مطابق با انشاء و فارسی‌نویسی امروز نبودند. تصمیم گرفتم این دانش‌نامه را براساس الفبای فارسی تدوین کنم که هرکس با رجوع به کتاب بتواند به‌راحتی اصطلاحات مورد نظر خود را پیدا کند. سعی کردم ادبیاتی روان و در عین‌حال علمی ارائه کنم که مورد استقبال و توجه فعالان این حوزه نیز قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد واژگان این کتاب حدود 530 مورد است، افزود: یک فهرست راهنما در پایان کتاب قرار گرفته که اهالی این حوزه می‌دانند که این فهرست ارزشی برابر با کل کتاب دارد. معرفی واژه‌های فنی اخترشناسی با نمودار از دیگر ویژگی‌های این اثر است که در فهم واژه‌ها بسیار موثر است. در هر بخش از کتاب هر جا نامی از دانشمندی برده شده، شرح مختصری درباره کارهای علمی آن شخصیت نوشته‌ام.
 
این نویسنده و مترجم پیشکسوت در حوزه اخترشناسی در پایان اظهار کرد: این کتاب می‌تواند برای پژوهش و نوشتن مقالات علمی مورد استفاده قرار گیرد. اهداف اصلی من از تدوین این اثر، نخست شناساندن دانش اخترشناسی، همچنین تدوین یک متن علمی با زبان ساده فارسی بود. این کتاب گامی است برای کسانی که می‌خواهند در این مسیر حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها