دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کتابی علمی و به‌روز با کاربردهای بالینی

محمد حیدرپور گفت: «خون‌شناسی دامپزشکی» یک کتاب جامع در این حوزه است که بیشتر موضوعات مهم این شاخه علمی را پوشش می‌دهد. در عین علمی بودن، سعی کردم مطالب کتاب استفاده بالینی داشته باشد. برای به‌روز بودن مطالب، جدیدترین متون این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «خون‌شناسی دامپزشکی» تألیف محمد حیدرپور، در گروه علوم کاربردی شاخه دامپزشکی در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. این کتاب در سال 1398 در 548 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسیده است.
 
محمد حیدرپور؛ دارای مدرک دکترای تخصصی کلینیکال پاتولوژی از دانشگاه تهران و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: در دامپزشکی هم تقریبا شبیه پزشکی، آزمایشگاه تشخیص طبی وجود دارد که یک بخش مهم از آزمایش‌های تشخیص طبی، هماتولوژی یا خون‌شناسی است که در آن مواردی همچون گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها، انعقاد و گروه‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: در این حوزه، کتاب‌های مرجع زیادی به زبان انگلیسی منتشر شده، ولی مرجع تخصصی فارسی در این زمینه وجود نداشت. کتاب «خون‌شناسی دامپزشکی» می‌تواند به‌عنوان یک کتاب جامع مورد استفاده دانشجویان دکترای عمومی دامپزشکی و رزیدنت‌های دوره‌های تخصصی قرار گیرد.
 
این برگزیده جایزه کتاب سال در ادامه گفت: سعی کردم مطالب، هم علمی و کامل و هم کاربردی و مفید باشد. این اثر هم می‌تواند نیازهای پایه‌ای و علمی و هم نیازهای کاربردی حوزه خون‌شناسی دامپزشکی را پوشش دهد.


دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به پروسه تدوین این کتاب (95 تا 98) که سه سال به طول انجامید، ادامه داد: کتاب در 9 فصل به «آزمایش‌های پایه‌ای خون‌شناسی و انتقال خون»، «خون‌سازی»، «خون‌شناسی نرمال دام‌های اهلی»، «گلبول‌های قرمز و اختلال‌های آن‌ها»، «گلبول‌های سفید و اختلال‌های آ‌ن‌ها»، «ارزیابی مغز استخوان»، «سرطان‌های بافت خون‌ساز»، «هموستاز و اختلال‌های آن» و «گروه‌های خونی و انتقال خون» می‌پردازد.
 
حیدرپور با اشاره به برخی از ویژگی‌های شاخص این کتاب نیز بیان کرد: «خون‌شناسی دامپزشکی» یک کتاب جامع در این حوزه است که بیشتر موضوعات مهم این شاخه علمی را پوشش می‌دهد. در عین علمی بودن، سعی شده که کاربردی هم باشد. برای اینکه این اثر به‌روز باشد، کتاب‌های و مقالات متعدد داخلی و خارجی و جدیدترین متون این حوزه را مطالعه و بررسی کردم. سعی کردم مطالب کتاب به‌گونه‌ای باشد که استفاده بالینی داشته باشد و به‌درد دامپزشکان عمومی و تخصصی بخورد. تک تک منابع مورد استفاده در پایان هر فصل ذکر شده است. از دیگر ویژگی‌های کتاب، استفاده از تصاویر با کیفیت و متناسب با محتوای هر بخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها