سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
نیم قرن تجربه در «فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی» نمایان است

«فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی» مجموعه 15 جلدی است که با بهره‌گیری از تجربیات 50 ساله سید احمد حسینی‌اشکوری در زمینه فهرست‌نویسی نسخ خطی گردآوری شده و یکی از بهترین و دقیق‌ترین فهرست‌ها برای محققان این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه 15 جلدی «فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی» در سی‌وهشتمین جایزه کتاب سال ایران به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

سید صادق حسینی‌اشکوری (پسر سید احمد حسینی‌اشکوری) به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی» مجموعه 15 جلدی است که با بهره‌گیری از تجربیات 50 ساله سید احمد حسینی‌اشکوری در زمینه فهرست‌نویسی نسخ خطی گردآوری شده و یکی از بهترین و دقیق‌ترین فهرست‌ها برای محققان این حوزه است.

وی افزود: سید احمد حسینی‌اشکوری، بنیانگذار مرکز احیاء میراث اسلامی و فهرست‌نگار نسخ خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی (ره) و گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی است. وی ابتدا فهرست‌نگار کتابخانه آیت‌الله حکیم نجفی بود و سپس در کتابخانه آیت‌الله العظیم گلپایگانی مشغول فهرست‌نگاری نسخ خطی شد.


سید احمد حسینی‌اشکوری

رئیس مجمع ذخائر اسلامی ادامه داد: در بخش خطی 130 هزار نسخه از سال 1375 (از زمان تاسیس) خریداری شده است که این شمار از نسخه‌ها این کتابخانه را به یکی از بزرگترین کتابخانه‌ها در زمینه نسخه خطی تبدیل کرده است.

وی افزود: من تا جلد پنجم فهرست نسخه‌های خطی با مرکز احیاء میراث اسلامی همکاری داشتم اما بنا به فعالیتی که در مجمع ذخائر اسلامی دارم در حال حاضر با این مرکز در زمینه فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی همکاری ندارم و بیشترین فعالیت‌های فهرست‌نگاری را سید جعفر حسینی‌اشکوری به‌عهده دارد.

این فهرست‌نگار و رئیس موسسه تاریخ علم و فرهنگ بیان کرد: مرکز احیای میراث اسلامی در چند بخش فعالیت دارد. نخست بخش عکسی نسخه‌های خطی که این بخش از اهداف اصلی این مرکز است و هدف اصلی تأسیس این مرکز را شامل می‌شود و بیشترین کوشش این مرکز فراهم آوردن نسخه‌های مورد نظر از کتابخانه‌های داخلی داخل و خارج کشور است.

وی افزود: دستیابی به برخی از نسخه‌های خطی دشوار است و همچنین اطلاعات بسیار اندکی در این زمینه وجود دارد و این مرکز توانسته نسخه‌های مهم خطی را خریداری کند و در اختیار محققان و پژوهشگران این حوزه قرار دهد.

حسینی‌‌اشکوری ادامه داد: بخش نسخه‌های خطی این مرکز نیز بسیار ارزشمند است و در این بخش نسخه‌هایی که خریداری شده کتاب‌های منحصر به‌فرد بسیار نفیس یا نسخه‌های تزئینی گرانبهایی است که برخی از آن‌ها به خط مولفان است. بخش کتاب‌های چاپ سنگی نیز کتاب‌های نادری هستند که به دلیل این‌که در معرض از بین رفتن قرار دارند بسیار ارزشمند هستند و این مرکز این دسته از کتاب‌ها را نیز جمع‌آوری و در بخش خاصی نگهداری می‌کند.



وی به شیوه گردآوری هر جلد از فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی اشاره کرد و گفت: در هر مجلد به معرفی بیش از پانصد نسخه موجود در مرکز احیاء میراث اسلامی قم پرداخته شده است و جلد چهاردهم دربرگیرنده فهرست نسخه‌های شماره 6001 تا 6500 است و جلد پانزدهم نیز از شماره 6500 فهرست نسخه‌های این مرکز را فهرست‌نگاری کرده است. که در هر مجلد چند نسخه کهن و چند عنوان کتاب منحصر بفرد و کمیاب نیز دیده می‌شود.

حسینی‌اشکوری به ویژگی‌های فهرست نسخه‌های خطی این مرکز نیز اشاره کرد و گفت: در بخش کتابشناسی عنوان دقیق برای هر کتاب گزینش شده است. عبارات آغاز و انجام در هر کتاب به‌طور کامل و با دقت انتخاب شده است. نظم و نسق یکسان در فهرست نسخه‌های خطی انجام شده است. نسخه‌شناسی به‌گونه مختصر و مفید ذکر شده است و در آخر تصویرهای مختلفی از نسخه‌های فهرست شده، انتخاب و در لابه‌لای اوراق فهرست و در کنار معرفی هر نسخه قرار داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها