دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
پیوستن بیش از 3000 مرکز کتابخانه‌ای و آرشیوی به سامانه «حافظه ملی ایرانیان»

مدیر اسناد و کتابخانه ملی در استان قم از پیوستن بیش از 3 هزار مرکز کتابخانه‌ای و آرشیوی به سامانه «حافظه ملی ایرانیان» خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی قبادی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره سامانه «حافظه ملی ایرانیان» گفت: یکی از اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در قانون اساسنامه این سازمان نیز آمده است، ارائه روش‌های مطلوب به‌منظور هماهنگ کردن خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی و تخصصی جهت تسهیل مبادله اطلاعات است.
 
وی اضافه کرد: از این‌ رو چندی است این سازمان با شناسایی نیازمندی‌های مخاطبان در امر تحقیق و مطالعه، در حال اجرای طرحی با عنوان شبکه کتابخانه‌های کشور در سامانه «حافظه ملی ایرانیان» است.
 
قبادی تصریح کرد: در این طرح امکان جستجو و بازیابی اطلاعات منبع شناختی کتاب‌ها، اسناد، نسخ خطی و نشریات موجود در کلیه کتابخانه‌ها و مراکز آرشیوی عضو به صورت یکپارچه، برای کاربران فراهم شده و از این طریق دستیابی به منابع مطالعاتی تسهیل می‌شود.
 
مدیر اسناد و کتابخانه ملی در استان قم افزود: در فاز اول این طرح اطلاعات منبع شناختی، موجودی کتابخانه و آرشیوهای عضو در قالب یک فایل گردآوری و پردازش می‌شود و تاکنون بیش از 3 هزار مرکز کتابخانه‌ای و آرشیوی با ارسال و اشتراک اطلاعات منبع شناسی خود به این سامانه پیوسته‌اند.
 
این مقام مسئول یادآور شد: در فاز دوم طرح، هر یک از کتابخانه‌ها به فراخور امکانات، اطلاعات منابع جدید خود را در اختیار سازمان قرار می‌دهند. لذا از همه افراد و نهادهایی که می‌توانند در این امر مهم ما را یاری دهند تقاضا داریم که با مشارکت در این طرح جهت تسهیل و تسریع خدمات‌رسانی به ما کمک کنند.
 
وی افزود: از جمله خدمات طرح برای پژوهشگران می‌توان به راهنمایی به نزدیک‌ترین کتابخانه به مخاطب، ارائه اطلاعات به‌روز کلیه کتابخانه‌های کشور و جستجوی واحد در میان کتب چاپی اشاره کرد و از جمله خدمات طرح برای کتابخانه‌ها نیز اصلاح فراداده‌های کتابخانه‌ها، معرفی کلیه اطلاعات کتابخانه‌ها در بانکی واحد، مشارکت در تشکیل بانک کتاب‌شناسی کتب فارسی ایران است.
 
قبادی اظهار امیدواری کرد با توجه به همکاری خوبی که بخشی از کتابخانه‌های استان قم در راستای تکمیل اطلاعات این سامانه داشته اند، سایر کتابخانه‌ها و همینطور مراکز اسنادی و آرشیوی نیز، اطلاعات خود را جهت هرچه پربارتر شدن این سامانه، ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها