سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
توجه مخاطب عام به کتاب‌ها، از معیارهای اصلی «مهرگان علم»

به گفته درویش، از معیارهای ما برای انتخاب کتاب‌ها در «مهرگان علم» این بود که مرجعی باشد برای دیگر آثار و به نوعی حرف برای گفتن داشته باشد. توجه مخاطب عام از دیگر معیارهایی بود که در این جایزه توجه ویژه‌ای به آن داشتیم.

محمد درویش؛ کارشناس محیط زیست و از داوران جایزه «مهرگان علم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بیان کرد: در این دوره از «مهرگان علم» هم با وجود تأخیر به دلیل پاندمی کرونا، همان وسواس‌های همیشگی در داوری وجود داشت و پس از بررسی بیش از 50 تشکل مردم‌نهاد، 14 تشکل به مرحله ما قبل نهایی رسیدند که اسامی آن‌ها اعلام شد. همچنین از میان پنج شخصیت موثر محیطی زیستی قرار است که یک شخصیت را به‌عنوان چهره برتر محیط زیستی معرفی کنیم. 

به گفته درویش، هفت عنوان کتاب هم در قالب ترویج علم محیط‌زیست به مرحله ماقبل نهایی رسیدند.
 
وی ادامه داد: در انتخاب کتاب‌ها به شمارگان و اینکه چقدر توانستند با مخاطب عام ارتباط برقرار کنند، توجه داشتیم. هدف جایزه «مهرگان علم» آن است که بتواند میزان استقبال و اقبال به مفاهیم محیط‌زیست را افزایش دهد تا بتواند برای ناشران و نویسندگان انگیزه ایجاد کند که در این حوزه محتوای جذاب‌تر و دقیق‌تری تولید شود.
 
این داور جایزه «مهرگان علم» تأکید کرد: از دیگر معیارهای ما برای انتخاب کتاب‌ها این بود که مرجعی باشد برای دیگر آثار و به نوعی حرف برای گفتن داشته باشند. توجه مخاطب عام از دیگر معیارهایی بود که در این جایزه توجه ویژه‌ای به آن داشتیم. گفتنی است، ترجیح ما بر تألیفات است اما در نهایت آثار ترجمه‌ای که تأثیری داشتند و مترجم وفاداری بالایی به متن داشته هم برای ما مورد اهمیت بوده است.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد در این دوره از جایزه «مهرگان علم» بیان کرد: خوشبختانه با رصدی که در کل کشور داشتیم، از نزدیک با فعالیت‌های این تشکل‌های مردم‌نهاد آشنا شدیم و تلاش کردیم تا عملکردهای آن‌ها ابتدا راستی‌آزمایی شود. در این حین با تشکل‌هایی آشنا شدیم که فعالیت‌های ارزنده محیط‌زیستی داشتند؛ برای مثال بودند تشکل‌هایی که یک گونه را از خطر انقراض نجات داده بودند یا در مقابل یک تخریب بایستند و یا تعداد وحوش را در منطقه‌ای هفت برابر افزایش دهند.
 
درویش در تعریف یک تشکل محیط زیستی گفت: تشکل شاخص محیط‌زیستی گروهی است که اعضای زیادی داشته باشد و احساس کنند که تکلیف مشخصی بر دوش دارند و یک جنبش اجتماعی را هدایت کنند و توانسته باشند به بهبود کیفیت زیست‌مندان اضافه کنند.
 
«مهرگان علم»، یکی از دیرینه‌ترین و معتبرترین جوایز غیردولتی است و به دلیل کادر داوران مستقلی که داشته، مورد توجه مردم بوده است و اعتبار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها