چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
برگزاری هشتمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی با تمرکز بر تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم

هشتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با حضور ۱۵۰ ناشر و با تمرکز ویژه بر تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و استان‌های کم‌برخوردار هفته دوم اسفند برگزار می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در آن و تغییرات روزها و برنامه‌ها گفت: قرار است این جشنواره توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به‌صورت مجازی در اسفندماه 1399 برگزار شود و برنامه‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است تا ناشران و فعالان حوزه دانشگاهی از آن بهره‌مند شوند.
 
وی با اشاره به برگزاری همایش «کتاب الکترونیک و نشر دانشگاهی» توضیح داد: در ابتدا قرار بود همایش یک‌روزه باشد اما قرار است اکنون طی چهار روز از دوم تا پنجم اسفند ماه با سخنرانی استادان، مسئولان و متخصصان حوزه نشر از طریق وبینار انجمن برگزار شود.
 
حسینی‌نیک افزود:‌ هدف از برگزاری این همایش، بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای اساسی برای مواجهه با شرایط جدید در حوزه علم و فناوری است و مسئولیت این بخش بر عهده مریم رونق است.
 
وی با بیان اینکه شرایط انتشار کتاب‌های علمی و دانشگاهی با حوزه‌های دیگر متفاوت بوده و برای توسعه کشور دارای اهمیت ویژه است، عنوان کرد: امیدواریم بعد از این همایش بتوانیم نقشه راهی را برای ورود به عرصه نشر الکترونیک در حوزه علمی و دانشگاهی ترسیم کنیم و حضور متخصصان، پژوهشگران، مؤلفان، مترجمان و ناشران همچنین توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشان کتاب دانشگاهی در این همایش می‌تواند شرایط را برای توجیه و آموزش نقش آفرینان این حوزه فراهم آورد.
 
حسینی‌نیک همچنین به برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در هفته دوم اسفند ماه اشاره کرد و گفت:‌ قرار این بود این همایش هفته اول اسفند باشد که به هفته دوم موکول شد و قرار است بیش از 150 ناشر دانشگاهی کتاب‌های خود را در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی، علوم پزشکی، معماری و هنر با تخفیف عرضه کنند.
 
وی در این زمینه توضیح داد: این نمایشگاه مجازی با مشارکت ناشران فعال دانشگاهی از طریق پرتال پند www.pandpub.ir برگزار خواهد شد و دانشجویان و مخاطبان کتاب دانشگاهی می‌توانند علاوه بر خرید از طریق پرتال و دریافت از طریق پست به کتاب‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های ناشران در سراسر کشور که در پرتال معرفی شده‌اند، مراجعه کرده و خرید کنند.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه شعار این نمایشگاه در طول هفت دوره گذشته، تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی بوده است، گفت: البته عموم مردم و دانشجویان و استادان هم می‌توانند از این نمایشگاه کتاب خریداری کنند و برنامه ویژه امسال، تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و استان‌های کم‌برخوردار است که جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به برگزاری نخستین دوره انتخاب کتاب برتر دانشگاهی در این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد:این برنامه نخستین گام در جهت انتخاب توسط بخش خصوصی بوده و در سال‌های آینده کامل خواهد شد، در این زمینه فراخوان برای دریافت کتاب‌های پیشنهادی و بررسی‌های اولیه صورت گرفته و اکنون در مرحله کارشناسی است.
 
به گفته حسیني‌نیک، انتخاب پیشکسوت نشر دانشگاهی نیز در انجمن پیش از این انجام شده و امسال نیز از یکی از بزرگان و پیشکسوتان این حوزه تقدیر خواهد شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌امیدواریم این برنامه‌ها در ماه پایانی سال 1399 بتواند تا حدودی شرایط و وضعیت نشر دانشگاهی را در بعد اقتصادی و فرهنگی در کشور تغییر داده و افق جدیدی پیش روی همکاران و فعالان این حوزه باز کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها