چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
آزادی بیان در ادبیات قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست/ افرادی که ظاهر و باطن متفاوتی دارند به ادبیات انقلاب ضربه زده‌اند

عباس براتی‌پور گفت: در زمان ستم‌شاهی با کوچک‌ترین انتقادی مسیر اهل قلم به زندان ختم می‌شد و در زندان نویسنده و شاعر با ساواک طرف بود؛ بنابراین باید بگویم که آزادی بیانی که امروز شاهد آن هستیم با آزادی بیان قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

عباس براتی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت ادبیات انقلاب اظهار کرد: این روزها زیاد می‌شنویم که وضعیت ادبیات انقلاب خوب نیست یا فلان مشکل را دارد؛ اما من به این حرف‌ها توجه‌ای ندارم و معتقدم که وضعیت ادبیات انقلاب بسیار روشن است و حال و روز خوبی هم دارد. شما به همین شعرهایی که از سوی شاعران جوان منتشر می‌شود، توجه کنید، بدون شک متوجه می‌شوید که وضعیت خوبی داریم و این بیانگر آن است که خیلی پیشرفت کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: برای مثال اخیرا در جشنواره شعر فلسطین حضور داشتم و واقعا از خواندن برخی آثار حیرت کردم. در جشنواره‌های دیگر هم وضعیت به همین شکل است و من آینده روشنی را برای ادبیات‌مان پیش‌بینی می‌کنم؛ البته این در شرایطی است که عده‌ای در این فضا سم‌پاشی نکنند.
 
این شاعر پیشکسوت با اشاره به علاقه شاعران جوان به شعر و ادبیات انقلاب گفت: امسال که دیدار با مقام معظم رهبری میسر نشد؛ اما من به خاطر دارم که هر ساله تعداد زیادی از جوانان برای حضور در این محفل اعلام آمادگی می‌کنند که همین موضوع بیانگر توجه و علاقه جوانان به شعر و ادبیات انقلاب است. همین موضوع این نکته را به ما گوشزد می‌کند که ما رشد قابل توجهی داشته‌ایم.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی به عدالت رسانه‌ای کمک کرده‌اند و باعث شده‌اند که هر شاعری تریبونی برای خودش داشته باشد؛ اما از آن طرف به دلیل نبود نظارت کافی از این حوزه کم ضربه هم نخوردیم. کارهای ناراحت کننده‌ای در این فضا انجام می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات منبعث از آزادی است.
 
براتی‌پور در توضیح وضعیت آزادی بیان در ادبیات گفت:‌ زمانی که انقلاب شد من 35 سال داشتم؛ بنابراین هر دو دوره را درک کرده‌ام و باید بگویم که آزادی بیانی که امروز شاهد آن هستیم با آزادی بیان قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. در آن روزگار اگر نویسنده و شاعر کوچک‌ترین انتقادی به حکومت و سلطنت می‌کرد،‌ پدرش را درمی‌آوردند و عاقبت بدی در انتظارش بود؛‌ اما امروز فضا بسیار باز است.
 
وی ادامه داد:‌ در زمان ستم‌شاهی با کوچک‌ترین انتقادی مسیر اهل قلم به زندان ختم می‌شد و در زندان نویسنده و شاعر با ساواک طرف بود؛ اما امروز نویسندگان ما به راحتی درباره هر مساله‌ای می‌نویسند و اگر مطلب به قدری بد باشد که کار به زندان بکشد نیز، فرد متهم به جایی می‌رود که بیشتر شبیه هتل است تا زندان. به یاد دارم که در حکومت گذشته، ناخن نویسنده را می‌کشیدند و ساواک به قدری فرد متهم را کتک می‌زد که آن فرد از کار ادبی سیر می‌شد.
 
این شاعر که سال‌ها مسئولیت اجرای جلسات شعرخوانی بیت‌رهبری را برعهده داشت با اشاره به آینده ادبیات انقلاب گفت: اگر یک بررسی دقیق درباره ادبیات قبل و بعد از انقلاب داشته باشیم به راحتی متوجه می‌شویم که ادبیات انقلاب نمره بهتر و قابل قبول‌تری را دریافت کرده است. امروز فرمان ادبیات در دست جوانان است و نسل ما ماست‌ها را کیسه کرده‌اند. به همین دلیل است که حضرت آقا بارها تاکید کرده‌اند که امیدشان به جوانان است.

وی افزود: البته ما همچنان با قدرت ایستاده‌ایم و از مسیر خارج نشده‌ایم. نسل ما همچنان دست به قلم است و می‌نویسد و از آن طرف به کار معلمی می‌پردازیم. خود من 26 سال در حوزه هنری و دیگر نهادهای فرهنگی به آموزش پرداخته‌ام و به همه آن دوران افتخار می‌کنم؛ چراکه در طول این سال‌ها شاگردانی تربیت کردم که امروز همگی استاد شده‌اند.
 
براتی‌پور در پایان گفت:‌ امروز کسانی می‌توانند به ادبیات انقلاب کمک کنند که معتقد به نظام باشند و نه کسانی که ظاهرشان با باطن‌شان متفاوت است؛ چراکه فرد در صورتی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد، می‌تواند شاگردانی را تربیت کند که سرباز نظام باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها