چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
پوروهاب: امکان انتشار اشعار دلی در حوزه انقلاب را فراهم کنیم

محمود پوروهاب معتقد است اشعار انقلابی که دلی سروده شده‌اند ماندگاری و تاثیرگذاری بالایی دارند اما امروزه وضعیت نشر به‌گونه‌ای شده که وقتی شاعری می‌خواهد یک کار دلی منتشر کند به سختی امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

محمود پوروهاب، شاعر کودک و نوجوان و از داوران جشنواره شعر فجر درباره جایگاه شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان، توضیح می‌دهد: تا به‌حال شعرهای زیادی در این حوزه برای بچه‌ها سروده شده که برخی سفارشی و برخی دلی بوده‌اند. باوجود اینکه در بین اشعار سفارشی گاهی می‌توان شعرهای خوبی یافت اما اغلب آن‌ها چندان باکیفیت و ناب نیستند. البته با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، میزان همین شعرهای سفارشی هم نسبت به دهه‌های گذشته کاهش یافته است. و ارگان‌ها یا ناشران دولتی مثل حوزه هنری، سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری و ... هم مثل گذشته بودجه زیادی برای سفارش کار ندارند و این مساله درباره همه کتاب‌ها صدق می‌کند و بطورکلی میزان چاپ کتاب کاهش یافته است.

این شاعر و منتقد ادبی می‌افزاید: الان وضعیت نشر به گونه‌ای شده که اگر بخواهید یک کار دلی منتشر کنید کار بسیار دشواری است و اینکه بتوانید ناشری برای کار پیدا کنید و کتاب را چاپ کند بسیار سخت است و باید خیلی معروف باشید و .... اگر هم ناشر پیدا شود و کتاب را چاپ کند، شمارگان کتاب آن‌قدر پایین است که پولی دست پدیدآورنده را نمی‌گیرد که چیزی دست پدیدآورنده را نمی‌گیرد. و این محدودیت‌هایی است که برای چاپ آثاری که دلی نوشته می‌شود، وجود دارد.
 
شاعر «امام دل‌ها» در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان رغبت و انگیزه بیشتری در بچه‌ها نسبت به شعرهای انقلابی ایجاد کرد، می‌گوید: معمولا نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی، حوزه هنری، سوره مهر و ... سعی می‌کنند این انگیزه و رغبت را با برگزاری محافل شب شعر، نشست‌ها، کارگاه‌ها، فراخوان‌ها و ... در مخاطبان ایجاد کنند ولی مهم میزان تاثیرگذاری این‌ها بر مخاطبان است نه صرفا برگزاری جلسه.
 
این شاعر در ادامه یادآوری می‌کند: قبلا اگر شاعری مجموعه شعری را منتشر می‌کرد معمولا در بین اشعار آن مجموعه خود‌به‌خود تعدادی شعر انقلابی و مذهبی بود و این کار کاملا دلی بود و این اشعار واقعا می‌درخشیدند مانند شعر «انقلاب یعنی گل در نگاه پروانه» از اسدالله شعبانی یا منظومه «آب یعنی ماهی» سروده محمدکاظم مزینانی از اشعار دلی هستند که ماندگار شده‌اند. اما امروزه با تعداد زیادی شعر سفارشی در این حوزه روبه‌روایم که وقتی برخی از آن‌ها را می‌خوانیم اصلا بردل نمی‌نشیند و بر مخاطب تاثیری ندارد و در حافظه‌اش ماندگار نیست.

پوروهاب می‌گوید: البته گاهی دلیل این مساله یعنی افت کیفیت در اشعار سفارشی هزینه کمی است که ناشر برای کار درنظر می‌گیرد و شاعر هم وقت و تمرکز زیادی برای کار نمی‌گذارد که محتوا و کیفیت کار را افزایش دهد و شاعر به دلیل مشکلات معیشتی ناچار است کار سفارشی قبول کند.

محمود پوروهاب در سال 1340 در شهرستان رودسر به دنيا آمد. وی حدود 20 سال است كه در حوزه ادبيات كودك و نوجوان فعالیت مي‌كند. حاصل اين سال‌ها بیش از 50 كتاب شعر، داستان، زندگينامه، تحقيق و بررسي و حدود 100 مقاله پژوهشي و نقد است. او مسئول شعر ماهنامه‌های سلام بچه‌ها و پوپك و همين‌طور كارشناس ادبي مجله باران است. از جمله آثار او می‌توان به «پير چنگی» و «پر از بوي گلابی» و مجموعه شعر «تو با ما قدم می‌زنی» اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها