شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کرونا ضرورت گذر از کتابخانه‌های سنتی به دیجیتال را نمایان کرد

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به فعالیت‌‌ها و کنش‌ سازمان‌ها به سمت فضای مجازی تاکید کرد: کرونا، ضرورت گذر از کتابخانه‌های سنتی به کتابخانه‌های دیجیتال را نمایان کرد.

سیدمهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی که در حاشیه هشتمین نشست مدیران کتابخانه‌های عضو مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر استفاده کتابخانه‌ها از فضای مجازی برای ارائه خدمات به کاربران، گفت: شیوع کرونا به‌صورت کلی نشان داد دنیا برای فعالیت‌ها و کنش‌های سازمانی به سمت فضای مجازی رفته است.
 
وی ادامه داد: کتابخانه‌ها جزو سازمان‌های پیشرو محسوب می‌شوند و از آخرین دستاوردهای فناوری استفاده می‌کنند؛ بنابراین گذر از کتابخانه سنتی به کتابخانه‌های دیجیتالی کاملاً محسوس و مشهود است.
 
طاهری تصریح کرد: در کشور ما همیشه حرکت‌ها کُند و با تاخیر صورت می‌گیرد، اما کرونا باعث شد به خدمات مجازی و الکترونیکی توجه پیدا کنیم؛ چراکه محدودیت‌ها نشان می‌دهد کاربرها کمتر می‌توانند از کتابخانه‌های فیزیکی استفاده کنند.
 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: مدیران کتابخانه‌ها باید تدابیر خاص داشته باشند. سیاست‌گذارانی مثل کتابخانه ملی، وزارتخانه‌ها و نهادهایی که کتابخانه تخصصی در مجموعه‌های آن‌ها وجود دارد باید کتابخانه‌ها را به سمت خدمات مجازی سوق دهند.
 
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به فراوانی کتابخانه‌های تخصصی در قم، یادآور شد: با توجه به کتابخانه‌های غنی، پرتعداد و خوبی که در قم وجود دارد، انتظارمان این است که حرکت کتابخانه‌ها متناسب و هم‌راستا با تحولات فناورانه باشد تا بتوانند براساس خدمات الکترونیکی منابع را در اختیار کاربران قرار دهند.
 
طاهری به نقش مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در این زمینه اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های مختلفی در «مکتا» وجود دارد. کتابخانه‌هایی که به‌روز حرکت کنند، می‌توانند تشویق‌کننده کتابخانه‌های دیگر باشند. به‌اشتراک‌گذاری تجهیزات و امکانات در حوزه دیجیتال‌سازی و ارائه خدمات الکترونیکی می‌تواند این بستر را گسترش دهد.
 
وی بیان کرد: یکی از دستاوردهای فضای الکترونیکی بحث دسترسی یکپارچه است تا کاربران بتوانند به منابع مختلف به‌صورت یکپارچه دسترسی پیدا کنند. «مکتا» فضای خوبی برای این کار است.
 
طاهری در پایان گفت: خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبایی از سال 93 فعالیت کتابخانه دیجیتالی خود را شروع کرد و با توجه به تحولات و پژوهش‌هایی که انجام دادیم، احتمال اینکه به‌زودی نیاز به گذار وجود داشته باشد را حس کردیم. ما خیلی روی کتابخانه دیجیتال تمرکز کردیم و اساسا کتابخانه ما کتابخانه فیزیکی نیست که خدمات فیزیکی داشته باشد. ما یک خدمات دووجهی داریم. علاوه بر منابع الکترونیکی، منابع فیزیکی را هم سرویس می‌دهیم و با این رویکرد حرکت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها