جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران جهاد فرهنگی بود

مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ است، گفت: قطعاً هر رویدادی در آغاز راه با مشکلاتی مواجه است که در دوره‌های بعدی برطرف می‌شود تا رضایتمندی ناشران و مشتریان کتاب را در پی داشته باشد.

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با ارائه گزارشی از عملکرد شبکه رادیو فرهنگ در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: رادیو فرهنگ با توجه به رسالت ذاتی خود که جریان‌سازی و حمایت از حوزه فرهنگ کشور است، به کتاب به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی کشور نگاه می‌کند.
 
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا که تمام جهان را درگیر خود کرد، اقتصاد فرهنگ کشور هم با مشکل مواجه شد. نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران نیز که هرساله از سوی مردم و ناشران ایران و جهان مورد استقبال قرار می‌گرفت، متأثر از این اتفاق جهانی برگزار نشد‌؛ بنابراین اقتصاد فرهنگ و به‌تبع آن صنعت نشر با زیان‌هایی مواجه شد.
 
حبیبی عنوان کرد: رادیو فرهنگ نیز پیشنهاد داد که با برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کنار مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مروج این پیام باشد که مردم با کتاب همراه و دغدغه‌مند باشند؛ پس در دل شبکه رادیویی فرهنگ بستری را برای معرفی کتاب فراهم کردیم.
 
به‌گفته مدیر رادیو فرهنگ، تلاش کردیم تا از طریق این رسانه در ایام نمایشگاه مجازی کتاب تهران مردم را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم. البته مشکلاتی نیز از سوی شرکت‌کنندگان و ناشران عنوان می‌شد که در برنامه‌هایی با حضور سیاست‌گذاران رویداد به آن‌ها پاسخ می دهیم.
 
وی با بیان اینکه هر رویدادی در آغاز راه با مشکلاتی مواجه است، عنوان کرد: در حال حاضر نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران را از سر می‌گذرانیم‌‌‌‌‌‌. ‌‌بنابراین نباید صرفاً کمبودها را ببینیم؛ چراکه این رویداد، یک فرصت طلایی برای توجه به امر کتاب و نیز توجهی به حوزه اقتصاد و فرهنگ است.
 
حبیبی اشاره کرد: از این منظر، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ است و قطعاً اگر مشکلاتی باشد، در دوره‌های بعدی برطرف می‌شود تا رضایتمندی ناشران و مشتریان کتاب را در پی داشته باشد.
 
مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه این گنجینه فرهنگی کشور که به‌صورت مجازی خریداری می‌شد و مهلت خرید و دریافت کتاب را کوتاه می‌کرد، گفت: انجام این کار، امری ارزشمند بود چراکه نگرانی درباره سرانه مطالعه با خرید و فروش کتاب و دغدغه‌مندی مردم نسبت به این حوزه برطرف شد. از این منظر باید گفت که برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران جهاد فرهنگی در کشور بود.
 
وی با اشاره به اینکه، رادیو فرهنگ یک موج ملی است و گستره جغرافیایی سراسر کشوری دارد، توضیح داد: با توجه به این موضوع، رادیو فرهنگ مخاطبان خود را به کتاب تشویق کرده‌است. در روزهای نخست، بیشترین گلایه‌مندی‌ها از سوی مردم برای خرید کتاب و ارسال آن وجود داشت که تلاش کردیم با حضور مسئولان نهادهای ذی‌ربط برای مردم روشنگری کنیم که با این اقدام، استقبال از خرید کتاب بیشتر شد.
 
حبیبی در پایان گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطالبه فرهنگی برای مردم است و این موضوع از بازتاب پیامک‌ها و تلفن‌هایی که پخش می‌شد، نمایان بود و این امر مهم را بازنمایی می‌کرد که برگزاری این رویداد، تصمیم درستی برای پاسخ به نیاز فرهنگی جامعه ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها