جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
برگزاری نمایشگاه مجازی به مطالبه مردم از ناشران و دولت تبدیل شده است

لادن حیدری، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را زمینه‌ساز شکل‌گیری سبک زندگی جدید برای ارائه خدمات در فضای مجازی از سوی مسئولان ارزیابی کرد و برگزاری نمایشگاه کتاب در قالب مجازی را مطالبه مردم و ناشران از دولت دانست.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: در کنار همه بحران‌‌ها و سختی‌هایی که در کنار کرونا داشتیم و داریم، زندگی جاری است. بسیاری از ابعاد زندگی بشر با شرایط جدید انطباق، محدود و یا تغییر پیدا کرده؛ بنابراین با توجه به این شرایط اقدامات را باید تغییر، تحدید و یا انطباق داد و رویداد‌های فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران از‌‌جمله این اقدامات است.   
 
وی با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ابعاد بسیار گسترده با حضور و استقبال همیشگی مردم، سی‌و‌دو دوره برگزار شد و برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای مسئولان و همچنین مردم، با تردید‌هایی از نظر کیفیت همراه بود و یا مقایسه ضمنی با نمایشگاه‌های فیزیکی در اذهان شکل گرفته بود.  
 
نمایشگاه مجازی کتاب نقطه عطفی است برای آینده، با کرونا و یا بدون کرونا
حیدری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را از دو منظر مورد ارزیابی قرار داد و گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با توجه به نخستین تجربه، با خلا‌ء‌ها و ایراداتی همراه و از سوی دیگر نقطه عطفی است برای آینده، با کرونا و یا بدون کرونا.
 
عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: کرونا به تقویت زیرساخت‌‌های فنی شتاب داد و در آستانه پایان یک تجربه همراه با استقبال بسیار قابل توجه مردم کتاب‌‌دوست هستیم. مجریان برگزاری نمایشگاه مجازی از یک سو سبک زندگی جدید در فضای مجازی را برای ارائه خدمات آموختند، مردم نیز سبک زندگی جدید در این فضا را برای بهره‌مندی از  کالا‌ها و آثار فرهنگی هنری را تجربه کردند؛ بنابراین فکر می‌‌کنم نمایشگاه‌های این حوزه حتی اگر فیزیکی هم برگزار شوند، حتما بخش مجازی آن‌ها فعال خواهد بود؛ به‌ویژه برای افرادی که امکان مراجعه و دسترسی فیزیکی ندارند.
 
حیدری درباره دیدگاه برخی از ناشران درباره حفظ ساختار فنی نمایشگاه مجازی کتاب برای سال‌های آتی و برگزاری همزمان دو قالب نمایشگاه فیزیکی با هدف نمایش و گفت‌و‌گو بین فعالان داخلی و خارجی نشر و بُعد فروش در فضای مجازی بیان کرد: همه این فروض را می‌توان در نظر داشت و برای حصول به نتیجه، هر کدام را در نحله‌ای آزمون و خطا کرد. در مجموع آنچه در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اهمیت جلوه می‌‌کند، تبدیل این شکل برگزاری نمایشگاه به‌عنوان یک مطالبه است. مطالبه‌ای که در قالب سه‌ضلع شکل گرفته، یعنی ناشران از دولت و مخاطبان از ناشران و دولت. مسئولان ملکف و موظف هستند برای تامین خدمات در این فضای جدید  تمهیدات لازم را بیندیشیم.
 
 
وی افزود: برگزاری یک مرحله یا دو مرحله‌ای نمایشگاه کتاب، پُررنگی و یا کم‌رنگی ابعاد فیزیکی و یا فروش خیلی مهم نیست و در شیوه اجرا قابل بررسی است؛ اصل موضوع، توجه به شتاب برای فعالیت در فضای مجازی و حفظ رویکرد‌های جدید است تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.  
 
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش آسیب‌ به کتاب‌فروشان در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با اتصال به شبکه فروش این نمایشگاه گفت: سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت مجزا پیش‌بینی شده، به‌عبارت دیگر کتاب‌فروشان در مقاطع مختلف در قالب طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مورد حمایت قرار گرفتند و نمایشگاه مجازی کتاب نیز برای حمایت از ناشران برگزار شد.


حیدری افزود: تجمیع ناشر و کتاب‌فروش در قالب نمایشگاه مجازی کتاب منافاتی ندارد و البته که باید صدای هر دو گروه را شنید اما اگر زنجیره تولید را از ابتدا دنبال کنیم مسلما مصرف‌کننده باید به کتاب‌فروش، کتاب‌فروش به حلقه‌های دیگر این زنجیره متصل باشند. اما با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب همیشه ویژه ناشران برپا شده، این تغییر برای تحقق اتصال حلقه کتاب‌‌فروشان به این رویداد، یکباره قابل تحقق نیست و باید در طول زمان به اجرای آن فکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها