یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور

فرهاد تیمورزاده معتقد است، مسئولان باید رد فروش بالای نمایشگاه‌ مجازی را در کمبود ویترین کتاب در کشور جست‌وجو کنند و در صدد تقویت کتاب‌فروشی‌ها در قالب طرح‌های دیگر باشند.

 فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: با توجه به اینکه هنوز نمایشگاه‌های مجازی در ایران؛ به‌خصوص در حوزه کتاب هنوز جا نیفتاده‌است، انتظارمان را بر مبنای واقعیات تنظیم کرده‌ بودیم و انتظار زیادی از نمایشگاه مجازی کتاب نداشتیم؛ به‌ویژه به این دلیل که فعالیت انتشارات تیمورزاده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتاب در دسترس مخاطبان بود و مخاطبان داخل غرفه، کتاب‌ها را لمس و بررسی می‌کردند؛ اما این امکانات در نمایشگاه مجازی وجود ندارد؛ به‌طوری‌که مردم بیشتر بر اساس عنوان و اطلاعات درج شده خرید می‌کنند.

وی با اشاره به شیوه خرید مجازی کتاب، ادامه داد: این رویکرد حجم خرید را کاهش می‌دهد؛ زیرا وقتی مردم در فضای عمومی نمایشگاه فیزیکی قرار می‌گیرند، جو عمومی آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کند اما این جو در نمایشگاه مجازی وجود ندارد.

به گفته این ناشر، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هدف فروش کتاب بود و این رویکرد به فروش کتاب کمک می‌کرد. او ادامه داد: دلایل ساختاری وجوددارد و ممکن است افراد نتوانند به راحتی از سیستم‌های اینترنتی استفاده و سفارش را ثبت بکنند. این موارد طبیعتا ریزش‌هایی را در فروش نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به نمایشگاه فیزیکی محتمل می‌کرد. همچنین تبلیغات مناسبی برای این رویداد نشد و نمایشگاه مجازی کتاب آنطور که باید مورد توجه رسانه ملی قرار نگرفت.

تیمورزاده با اشاره به اینکه فروش 10 درصدی را برای نمایشگاه مجازی کتاب درنظر گرفته‌بود، افزود: وقتی تا پایان روز ششم این نمایشگاه را با 11 روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مقایسه کردم، متوجه شدم متوسط فروش حدود 60 درصد نمایشگاه‌های بین‌المللی است. این روند عملا نشان می‌دهد، آنچه تا به حال درباره نمایشگاه کتاب جوسازی می‌شد و این نمایشگاه را بیشتر به دلیل گشت و گذار و تماشا می‌پنداشتند، درست نبوده ‌است. در نمایشگاه مجازی کتاب، تفریحات جانبی وجود نداشت و میزان فروش، نشان دهنده توجه مردم به کتاب و دانش‌اندوزی –خرید کتاب‌های علمی و دانشگاهی- است.

این ناشر با اشاره به علاقه مردم به کتاب و نمود یافتن آن در میزان خرید نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: این نمایشگاه باید در عمل هشداری باشد برای سیاست‌گذاران. همان‌طور که بارها اعلام کردم، مردم باید در ساختار شهری کتاب را مشاهده کنند؛ همانطور که لباس‌فروشی، غذافروشی و ... را در جای‌جای شهر می‌بینند.

وی افزود: باید برای گسترش کتاب‌فروشی‌های محله و ویترین‌های کتاب تلاش شود. کمبود ویترین کتاب در شهر نشان دهنده کم‌توجهی سیاست‌گذاران است؛ زیرا اکثریت آن‌ها با کتاب مانوس و آشنا نیستند و برنامه‌هایی برای گسترش کتاب در جامعه و میان مردم از طریق افزایش ویترین کتاب‌ها گذاشته نمی‌شود.

به گفته این ناشر نمایشگاه مجازی و بین‌المللی به کتاب‌فروشی‌ها آسیب نمی‌زند. او ادامه داد: شعاردادن برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها کار ساده‌ای است، اما کتاب ناشر باید به فروش برسد. فروش ناشر در کتاب‌فروشی چیزی در حد صفر است و بسیاری از کتاب‌های کودک و نوجوان وارد چرخه توزیع نمی‌شوند. چراکه سیستم توزیع، کتاب ناشران خاص را می‌گیرند و ناشر امکان عرضه کتابش را در ویترین‌های موجود در سطح شهر ندارد. پس تنها در نمایشگاه متمرکز بین‌المللی و نمایشگاه مجازی کتاب این امکان برای ناشران وجود دارد.  

تیمورزاده با اشاره به اینکه فروش کتاب در فضای مجازی در ایران باید تقویت شود، گفت: این روند باید در طرح‌های حمایتی فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تقویت بشود، زیرا کتاب‌فروشان می‌توانند در این طرح‌ها حضور داشته‌باشند. اما در نمایشگاه مجازی یا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امکان حضور کتاب‌فروشان وجود ندارد و این رویدادها ناشر محور است.

او افزود: همکاران ناشر و کتاب‌فروش نباید به مدل‌های حمایتی بسنده کنند؛ بلکه باید با راه‌اندازی سایت در فضای دیجیتال، فعالیت کنند. عقل سلیم نمی‌پذیرد که برای تقویت یک بخش، دیگری را ضعیف کنیم، باید ناشران و کتاب‌فروشان هر دو تقویت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط