چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تازه‌های نشر پزشکی در نمایشگاه مجازی کتاب

مدیر انتشارات حیدری بیان کرد: یکی از مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب، در دسترس قرار گرفتن تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف است. به‌ویژه در حوزه‌ پزشکی که اطلاعات مدام به‌روز شده و ویراست‌های جدید منتشر می‌شود، دسترسی به تازه‌های نشر اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بیش از سه دهه به‌صورت مستمر برگزار شده بود، میسر نشد و به‌عنوان ایده جایگزین، نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن‌ماه در حال برگزاری است.
 
محمد حیدری؛ مدیر انتشارات حیدری (ناشر تخصصی حوزه پزشکی و سلامت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ایده خوبی است. بیشتر ناشران و حتی خود مسئولان برگزاری انتظار این میزان استقبال را نداشتند. شاید فراهم کردن ویترین فروش مجازی کتاب برای همه ایران، دلیل این استقبال باشد. چون در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، امکان دسترسی برای همه ناشران و دوستداران کتاب در سراسر کشور وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: چند سال پیش در یکی از شهرستان‌ها که فاصله چندانی هم با تهران ندارد، شاید سالیانه یک یا دو نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته پزشکی قبول می‌شدند. وقتی آنجا یک کتابفروشی تخصصی پزشکی دایر کردیم، تعداد قبولی‌های دوره‌های تخصصی پزشکی روند صعودی پیدا کرد. این نشان می‌دهد که شهرستان‌ها دسترسی چندانی به تازه‌های نشر حوزه‌های مختلف ندارند.
 
این ناشر گفت: این تازه وضعیت یکی از شهرهایی است که فاصله چندانی با پایتخت ندارد، حال درنظر بگیرید در استان‌ها و شهرهای دورتر وضعیت چگونه است. مگر یک کتابفروشی در آن مناطق، چقدر کتاب در ویترین خود می‌تواند نمایش دهد؟ به‌ویژه در حوزه‌هایی همچون پزشکی که اطلاعات پزشکی مدام به‌روز شده و ویراست‌های جدید منتشر می‌شود، دسترسی به تازه‌های نشر اهمیت دارد.
 
حیدری افزود: یکی از مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب، همین در دسترس قرار دادن تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف است. ضمن اینکه این نمایشگاه از بسیاری هزینه‌ها و همچنین سفرها و ترددها در شرایط شیوع کرونا جلوگیری کرد.
 
مدیر انتشارات حیدری با ارائه یک پیشنهاد ادامه داد: اگر زمانی سایه بیماری کرونا از سر مردم دنیا کم شد و دوباره بنا شد که نمایشگاه به‌صورت فیزیکی برگزار شود، خوب است که در کنار آن به‌صورت مکمل نمایشگاه مجازی هم برگزار شود تا کسانی که به هر دلیل امکان حضور فیزیکی در نمایشگاه را ندارند، بتوانند از مزیت‌های خرید در نمایشگاه بهره‌مند شوند. البته برای این کار، باید نواقص برطرف و زیرساخت‌ها نیز تقویت و کامل‌تر شوند.
 
وی اظهار کرد: این نمایشگاه به‌طور کلی دو مزیت خیلی خوب داشت؛ مزیت اول، همان دسترسی به کتاب به‌ویژه تازه‌های نشر در کل جغرافیای ایران است. نکته گفتنی در این‌باره این است که در این نمایشگاه بیشتر مخاطبان و بیشتر فروش ما از شهرستان‌ها بودند. مزیت مهم دیگر این است که در این نمایشگاه بدون حضور دلال‌های کتاب و کپی‌کارها، توانستیم به‌طور مستقیم با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم. البته ضعف‌هایی در زیرساخت‌ها وجود داشت، ولی چون این نمایشگاه اولین دوره خود را تجربه می‌کند، این ایرادات قابل چشم‌پوشی است.

 
حیدری با اشاره به حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،‌ گفت: حدود 600 عنوان کتاب در شاخه‌های تخصصی پزشکی، پرستاری و مامایی، دندانپزشکی، داروسازی و تعدادی از کتاب‌های عمومی حوزه پزشکی و سلامت را در نمایشگاه عرضه کردیم.
 
این ناشر افزود: «زیست‌شناسی سلولی و مولکولی لودیش»، «میکروبیولوژی جاوتز»، «اصول پرستاری کوزیر»، «بانک سوالات مبانی مراقبت‌های پرستاری کوزیر» و «فوریت‌های پرستاری» ازجمله پرفروش‌های ما در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها