چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
با ماندگاریِ کرونا، برپایی نمایشگاه مجازی اجتناب‌ناپذیر بود

علی‌اصغر مقسمی، پژوهشگر و مدیر انتشارات مقسم در گرگان باور دارد کرونا شرایطی را پدید آورد که همه، خواسته و ناخواسته به سمت تجربه برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی برویم.

علی‌اصغر مقسمی، پژوهشگر و مدیر انتشارات مقسم در گرگان و مؤلف آثاری چون گلچینی از حکمت‌های نهج‌البلاغه، تلخ و شیرین و نصایح امام جعفر صادق (ع) که بیش از 18 سال سابقه فعالیت در حوزه نشر در استان گلستان را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، درباره تجربه‌اش از حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: امسال کرونا شرایطی را پدید آورد که خواسته و ناخواسته به سمت تجربه برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی برویم.

وی افزود: برپایی نمایشگاه مجازی در وهله اول یک آزمون و تجربه جدیدی برای عوامل برپایی و نیز خریداران از نمایشگاه کتاب شد؛ برگزارکنندگان و ناشران و به‌خصوص خریدارانی که تا پیش‌ از این احتمالا تجربه ارائه و فروش و خرید کتاب در بستر فضای مجازی را در این سطح وسیع، تجربه نکرده بودند.

مقسمی ادامه داد: در هر صورت و در شرایط فعلی کرونا برپایی نمایشگاه به این شکل، معقول بود و از سویی دیگر با وجود فناوری‌های نوین به نظرم این مسئله اجتناب‌ناپذیر بود. همچنین برپایی نمایشگاه به این شکل مزایایی دارد که می‌توانم به‌عنوان نمونه به حذف هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌های جاری در قالب برپایی نمایشگاه به‌صورت فیزیکی اشاره‌ کنم.

این ناشر گرگانی افزود: البته از سویی دیگر شرایطی به وجود آمد که عموم افراد در تمام ساعات شبانه‌روز در بازه زمانی اعلام‌شده کتاب‌های مدنظرشان را سر فرصت و با حوصله خریداری کنند. همچنین این شکل از نمایشگاه حتی برای ناشرانی که تعداد کتاب‌هایشان کم بود و در شرایط حقیقی ممکن بود به آن‌ها غرفه تخصیص داده نشود، با این شرایط مجازی امکان معرفی و فروش آثارشان پدید آمد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب واقعاً صغیر است و کتاب مظلوم واقع‌ شده و این مسئله را از دستگاه‌های دولتی گرفته تا رسانه‌ی ملی که عمده‌ی تبلیغاتش تمرکز بر مواد غذایی است، شاهد هستیم، گفت: همان‌طور که می‌دانیم به‌واسطه تحریم‌ها و تورم، وضعیت نشر هم به طبع جامعه اسف‌بار است و برپایی نمایشگاه مجازی کتاب و پیامد آن الکترونیکی شدن صنعت نشر در کنار جبران و اندکی التیام نیازهای قشر کتاب‌خوان، در شرایط فعلی؛ هزینه‌ها را کاهش داده و همچنان کورسوی صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را روشن نگه می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها