جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان خرید امن را برای مردم ایجاد کرد

عباس غمگسار معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته ضمن جلوگیری از هزینه‌های اضافی، امکان خرید و فروش امن را در شرایطی که بیماری کرونا جامعه را تهدید می‌کند، به‌خوبی ایجاد کند.

 عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه  در گفت‌و‌گو با  خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به اینکه شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب تجربه خوبی برای ناشران و مردم خواهد شد، گفت: اگر سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب را به این شکل برگزار می‌کردند و سابقه برگزاری نمایشگاه مجازی وجود داشت، ممکن بود امسال بتواند اثرگذاری بهتری داشته‌باشد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اسراف زیاد بود. نمایشگاه مجازی کتاب، رویداد خوبی است و همه در حال خرید و فروش اینترنتی‌اند؛ به‌خصوص در روزهایی که مردم خود را قرنطینه می‌کنند، نمایشگاه مجازی، امکان خرید امن را برای آن‌ها فراهم کرده‌است. این رویه حتی در سایر ایام نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

به گفته این ناشر، دنیا به سمت ارائه خدمات دیجیتال رفته و مجموعه‌هایی مانند آمازون، سال‌هاست که امکان خرید اینترنتی را برای مردم جهان فراهم کرده است. او افزود: در این نمایشگاه، ارتباط میان ناشران و مخاطبان شکل ‌گرفته‌است. هماهنگ شدن اضلاع برگزاری نمایشگاه مثل پست، بر عملکرد آن تاثیر مثبتی خواهد داشت.

غمگسار همچنین اعمال سیاست‌های تشویقی را در دوره‌های بعدی، اثرگذار خواند و گفت: ناشر مبلغ تخفیف، هزینه بسته‌بندی و پست را پرداخت می‌کند و اگر راهکاری پیدا بشود که ناشران با وجود این هزینه‌ها، به شرکت در این نمایشگاه، بیشتر تشویق بشوند به نظرم تاثیر بهتری خواهد داشت.

مدیر انتشارات ترمه ادامه داد: ناشر و نویسنده برای انجام اقدامات فرهنگی، هزنیه می‌کند. باید پست هم اقداماتی ویژه داشته‌باشد؛ درحالی که همان روال قدیمی سامانه پست کتاب را در ایام نمایشگاه نیز شاهدیم.

غمگسار درخصوص امکان جست‌وجوی کتاب در سایت نمایشگاه مجازی کتاب در مقایسه با گشت‌زنی در راه‌روهای نمایشگاه بین‌المللی نیز بیان کرد: شاید برخی از مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از ناشر نادرست می‌خریدند؛ اما در نمایشگاه مجازی کتاب مخاطب می‌داند که سمت کدام ناشر برود و آگاهانه خرید کند. در این زمینه، اگر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و ناشران با هم هماهنگ باشد، این روند خیلی مفیدتر خواهدبود.

مدیرانتشارات ترمه که عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران،‌ مولفان و مترجمان در اتحادیه ناشران کتاب‌فروشان تهران هم است، درباره احتمال بروز تخلف در نمایشگاه مجازی کتاب و مشخصا کتاب‌سازی گفت: متخلف همیشه کار خود را انجام می‌دهد؛ چراکه بستر آن با برخی تبلیغات فراهم است. ناشر برای اینکه عاشق کار است، به فعالیت خود با تمام افزایش قیمت‌ها و دشواری‌ها ادامه می‌دهد، اما انتشار کتاب برای متخلفان هزینه‌ای در بر ندارد. آن‌ها حق تالیف پرداخت نمی‌کنند و هزینه‌های تولید کتاب را ندارند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه صیانت از حقوق ناشران در این حوزه بسیار تلاش کرده‌اند تا جلوی این روند گرفته‌شود؛ اما باید دستگاه قضایی قوی‌تر عمل کند تا فعالان آسیب نبینند؛ چراکه در غیر این صورت زحمت چند ساله ناشران، مولفان و مترجمان نادیده گرفته‌خواهدشد.

مدیر انتشارات ترمه با اشاره به نمایشگاه کتاب 10 روزه دیجی‌کالا توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بستر منع فروش مصادیق کتابسازی در این سامانه را فراهم و با همکاری اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به این مساله رسیدگی کند. رسیدگی به نحوه فعالیت دیجی‌کالا وظیفه ناشران نیست. سایت‌های مشابه در همه دنیا فعال هستند، اما باید روندی درنظر گرفته بشود تا بتواند با ناشران همکاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط