جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
نمایشگاه مجازی کتاب تهران سهم بزرگی در تغییر رفتار‌ها در بازار کتاب دارد

صفا امیری معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، می‌تواند محدودیت‌های دسترسی به کتاب را برای شهرستان‌ها و شهرهای دور، کم کند و تداوم برگزاری آن به تغییر رفتار‌ها و عادت کردن مردم به خرید مجازی کمک می‌کند.

صفا امیری، مدیر انتشارات براق در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره عملکرد کلی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: برگزاری این رویداد، اقدامی وسیع در سطح ملی است. این رویداد را فرخنده ومیمون می‌بینیم. به‌کارگیری از فضای مجازی در وادی کتاب، نسبت به بازارهای دیگر تا به امروز جایگاه قابل‌ملاحظه‌ای نداشت و به همین دلیل است که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب سهم بزرگی از اهمیت در تغییر رفتار ناشران و خریداران را به خود اختصاص می‌دهد.  

این ناشر با اشاره به اینکه مشکلات نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب برای بسیاری از ناشران قابل پیش‌بینی بود، ادامه‌داد: این دوره تجربه نخست برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است و مسئولان برگزاری آن، این توقع را نداشتند که با چنین استقبالی مواجه شوند. در نتیجه روز اول را از دست دادیم، اما در ادامه، شرایط رو به بهبود رفت.

امیری برای رفع مشکل مراجعه‌کنندگان به سایت و کاهش سرعت دسترسی به امکانات آن پیشنهاد داد: می‌توان نمایشگاه‌ها را به‌صورت تخصصی برگزار کرد؛ یعنی نمایشگاه کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های دانشگاهی، کتاب‌های عمومی و... را جداگانه برگزار کرد تا مردم بتوانند از بخش‌های مختلف در زمان‌های مختلف بهره ببرند. به هرحال حجم ترافیک مراجعات، تاخیرهایی را ایجاد می‌کند که زمان زیادی را از مخاطب می‌گیرند که به این شیوه، می‌توان از وقوع این وضعیت، جلوگیری کرد.

به گفته او، باید روند استفاده از فرایندهای خرید کتاب در فضای مجازی، به اندازه‌ای ساده شود که مردم در هر سطح سوادی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و توانایی خرید برای همه گروه‌های جامعه ایجاد شود. او معتقد است در این زمینه، گذر زمان و کسب تجربه، بزرگترین عامل یادگیری مردم است.
 
مدیر انتشارات براق مسیر خرید کتاب در آینده را معطوف به فضای مجازی دانست و توضیح داد: ناشران باید برای ارائه کتاب در فضای مجازی، سرمایه‌گذاری و استفاده از آن را تا حد ممکن برای مردم ساده کنند. همچنین بخش دولتی باید فضا را به صورتی مهیا کند که  افراد بتوانند بهترین استفاده را داشته‌باشند..

او با اشاره به اینکه وقتی نمایشگاه در فضای مجازی برگزار بشود، همه شهرها و استان‌ها به صورت یکسان می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند، گفت: ممکن است برای مخاطبان در شهرستان‌ها زمان و هزینه بیشتری برای ارسال کتاب لازم باشد، اما در مجموع استفاده از فضای مجازی برای فروش کتاب، بسیار اهمیت دارد.

این فعال حوزه نشر تاکید کرد: ما به این سبک از نمایشگاه‌ها نیاز داریم تا مردم به آن‌ها عادت کنند. به‌خصوص در شهرستان‌ها. شاید در دوره‌های نخست کتاب‌ها مورد استقبال قرار نگیرد اما نباید از ادامه مسیر ترسید. باید صبر کرد تا به‌مرور زمان این روش خرید جایگاه خود را پیدا کند.

امیری با اشاره به اینکه خرید مردم به توانایی مالی آن‌ها بستگی دارد، ادامه داد: به‌دلیل پایین بودن توانایی مالی در شهرستان نسبت به شهرهای بزرگتر، خرید در آن‌ها کمتر بوده‌است. اما با این وجود، نمی‌توانیم مردم شهرهای دور را به کتاب نخواندن متهم کنیم؛ چراکه کتاب در سبد خرید آن‌ها جایگاهی ندارد.

مدیرانتشارات براق با تاکید بر ضرورت تبلیغات برای نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: در صدا و سیما، برنامه‌های رادیویی و سطح شهرهای مخلف ایران تبلیغات خوبی برای نمایشگاه مجازی کتاب نداشتیم، و حجم تبلیغات بسیار کم بود که در دوره‌های بعدی باید افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط