چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
فعالیت 24 ساعته ناشران در ایام نمایشگاه مجازی کتاب و مشکل منع تردد ساعت 21

مدیر نشر چترنگ که از میزان استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ابراز غافلگیری می‌کند، می‌گوید؛ پاسخگویی به این حجم از سفارشات، کار را برای ناشران طاقت‌فرسا کرده و این درحالی است که محدودیت‌های ترددی نیز به این سختی‌ها اضافه شده.

شهرام جهانگیری، مدیر انتشارات چترنگ، در گفت‌و‌گو با در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب هنوز تمام نشده‌است و به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت دقیق بر روند فعالیت آن قضاوت کرد، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی واقعا کار پرزحمت و سختی است. در یک یا دو روز اول مشکلاتی بود که تا حدود زیادی برطرف شد. همچنین شدت استقبال غیرقابل پیش‌بینی بود، شاید مشکلات روزهای اول به دلیل استقبال بالا بود.

جهانگیری با بیان اینکه سه تا چهار برابر تصورش در نمایشگاه مجازی فروش داشته‌است، ادامه داد: می‌توان گفت فروش ما در نمایشگاه مجازی کتاب در حد 50 درصد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده‌است. البته فروش برای ناشران مختلف ممکن است متفاوت باشد اما به‌هرحال، فروش مجازی است و مخاطب امکان گشت‌زدن در سایت را ندارد؛ چراکه سایت اینگونه طراحی نشده‌است.

وی اضافه کرد: در واقع مخاطب کتاب‌هایی را که می‌شناسد، از ناشران معتمد سفارش می‌دهد و مخاطبِ نخستین نمایشگاه مجازی کتاب با ناشران جدید و تازه‌های نشر آشنا نیست؛ به همین دلیل ممکن است فروش بالایی برای این کتاب‌ها در نمایشگاه وجود نداشته‌باشد.

به گفته این ناشر، نمایشگاه مجازی کتاب این پتانسیل را دارد که بهترشود. او افزود: 24 ساعته بودن نمایشگاه طاقت‌فرسا است و ناشران و شرکت پست در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. ناشران باید چندین نفر از نیروی نشر را بسیج کنند تا فعالیت در حوزه تهیه فاکتور و بسته‌بندی انجام شود. از طرفی محدودیت تردد تا ساعت 9 شب اجرا می‌شود، پرسنل باید تا ساعت هفت و نیم عصر محل دفتر نشر را ترک کنند. این‌ها همه در حالی است که ناشران باید در مدت 24 ساعت، کتاب‌های سفارش داده‌شده را تحویل پست بدهند اما خیلی از ناشران نتوانستند این اقدامات را انجام بدهند.

مدیر نشر چترنگ با بیان اینکه محدودیت چند ساعته برای خرید از سایت نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند کمک بزرگی برای ناشران باشد، گفت: اگر محدودیت برای زمان خرید در نظر گرفته شود، آن چند ساعت به پرسنل نشر، شرکت پست  و حتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کمک می‌کند تا بتوانند کارهای خود را وارد نظم کنند و با خطای انسانی پایین‌تری انجام بدهند. همچنین اگر مسئولین برای روزهای باقیمانده گزینه خرید 24 ساعته را بردارند، یا دو روز بعد از نمایشگاه کتاب برای تحویل بسته‌ها به ناشران اجازه فعالیت بدهند، ناشران می‌توانند خدمات بهترین ارائه بکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط