سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
فعالیت پست در نمایشگاه کتاب صمیمانه بوده است/ ظرفیت تمدید دوباره وجود دارد

بیگی حییب آبادی، همکاری نیروهای پست را برای تحویل و ارسال مرسوله های کتابی مناسب خواند و بر اهمیت تجربیات به دست آمده در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد.

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی؛ مدیر انتشارات «فصل پنجم» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را فی‌نفسه حرکت بسیار خوبی خواند و گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش شایسته و بایسته‌ای است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است و در این وانفسای فروش می‌تواند کمک خوبی به ناشران باشد.

بیگی ضمن تاکید بر لزوم برگزاری و اثربخش بودن نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط کنونی، عنوان کرد: به اعتقاد من این نمایشگاه مجازی ابتدا باید در مراکز استان‌ها اجرا می‌شد، تا خانه کتاب و ادبیات ایران با حجم کم‌تری از ناشر روبه‌رو شود و اشکالات احتمالی در این راه را پیش‌بینی و رفع و با احاطه خیلی بیشتر این تجربه را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اجرا کند.

وی افزود: این امکان وجود داشت که این نمایشگاه در 32 استان تجربه شود  و بعد به نمایشگاه کتاب تهران ختم شود. به این صورت که ایران به هشت منطقه تقسیم‌بندی می‌شد و هر چهار استان یک نمایشگاه برگزار می‌کردند که مجموعه هشت هفته یا 2 ماه زمان می‌برد؛ بدیهی است که تجربه 32 استان می‌توانست تمام مشکلات موجود را رفع کند.

بیگی نمایشگاه مجازی کتاب جیرفت را یک تجربه اینچنینی خواند و افزود: البته چون جیرفت یکی از مناطقی است که براساس آمار کمتر از دو صدم ظرفیت نمایشگاه سراسری کتاب تهران را دارد، به تنهایی نمی‌توانست تجربه کاملی به مدیران بدهد؛ اما اگر مثلا شهرهای شمالی در یک گروه، شهرهای غربی در گروه دیگر و به همین ترتیب کل استان‌های کشور در هشت منطقه دسته‌بندی می‌شد و طی هشت هفته هشت نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شد، می‌توانستیم اجرای نمایشگاه حاضر را با یک تجربه بهتر -که می‌توانست فروش ما را تا 4 برابر افزایش دهد- به بعد از عید موکول کنیم.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم با اعلام اینکه استقبال از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌طور نسبی خوب بوده، اضافه کرد: دلیل اینکه می‌گویم به‌طور نسبی این است که بسیاری از مخاطبان مانند افراد سالخورده، هنوز احاطه لازم به سیستم مجازی نمایشگاه را ندارند و نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ چند نفر با خود من تماس گرفتند و برای وارد شدن به سیستم نمایشگاه و خرید کتاب از ما کمک می‌خواستند.
 
وی ادامه داد: باید در کنار گزینه‌هایی که مسئولین نمایشگاه برای انتخاب و خرید کتاب درنظر گرفته‌اند، گزینه ساده‌تری هم طراحی می‌شد تا افرادی که توانایی لازم را در این حوزه ندارند و با الفبای این کار آشنا نیستند هم به راحتی به کتاب‌ها دسترسی داشته و امکان خرید کتاب داشته باشند.
 
بیگی با اشاره به مشکلات فنی روز نخست نمایشگاه، اظهار کرد: روزهای اول و دوم نمایشگاه شاهد آشفتگی‌های بسیاری در سیستم بودیم که باعث توقف کار شده بود؛ اما بعد از آن کار روی روال نسبی افتاد، هرچند که همچنان سرعت کار کمی پایین است؛ یعنی ما باید برای هر کتاب اطلاعات مشخص و کامل وارد کرده و بارکد آن‌ها را پرینت بگیریم که برای انجام آن سرعت لازم را در اختیار نداریم. به همین دلیل است که می‌گویم این نمایشگاه اول باید در استان‌ها تجربه می‌شد و بعد به نمایشگاه کتاب تهران می‌رسید.
 
وی در ادامه گفت: در یک جمع‌بندی کلی اگر نواقص فنی کار رفع شود، نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند شیوه خوبی باشد. البته درباره جایگزینی آن با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الان نمی‌توان نظر داد؛ باید آن را به روز آخر نمایشگاه موکول کرد و باتوجه به فروش هر ناشر و اینکه چند درصد نسبت به سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فروش داشته است، نظر قطعی داد.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم با استقبال از تمدید دو روزه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: حتما باید این تمدید صورت می‌پذیرفت، حتی به نظر من تمدید دو روزه نمایشگاه هم پاسخ‌گو نخواهد بود و دو روز دیگر هم به خاطر کندی کار باید تمدید شود؛ زیرا به‌عنوان مثال همکاران ما در انتشارات فصل پنجم، به همراه نیروهایی که برای ایام نمایشگاه اضافه کرده‌ایم به‌صورت 24 ساعته مشغول کار هستند، اما باز هم باتوجه به کندی سیستم پاسخگو نیست.
 
وی افزود: تمدید نمایشگاه هم به نفع ناشر و اهل کتاب و مولف است و هم گسترش کتاب و کتاب‌خوانی که از دغدغه‌های مهم مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از طرفی هم به نفع مسئولین برگزاری نمایشگاه است که در گام اول حداقل کاری ارائه دهد که نمره قبولی بیاورد. بنابراین به نظر من این حجم گسترده درخواست در مدت تعین شده پاسخ داده نمی‌شود و بسیاری از خرید کتاب باز می‌مانند.
 
بیگی در ادامه ضمن مثبت خواندن برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط حاضر، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از تجربه برگزاری این نمایشگاه استفاده کند، عیب‌های آن را برطرف کند و این جنس نمایشگاه را نه تنها در 32 استان و نه تنها در نمایشگاه کتاب تهران، بلکه حتی می‌تواند در مناسبت‌های مختلف به‌صورت محدودتر و تخصصی‌تر دایر کند.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم تجربه همکاری با اداره پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب را خوب خواند و گفت: همکاری با پست تا به امروز بسیار خوب و صمیمانه بوده است؛ به‌ویژه اینکه ماشین‌های پست در محل‌های مناسب قرار می‌گیرند و ما مجبور به مراجعه به اداره پست نیستیم. اما یک محدودیت وجود دارد، آن هم اینکه روزی بیشتر از 120 پاکت از هر ناشر تحویل نمی‌گیرند، که شاید ظرفیت آن‌ها اجازه نمی‌دهد؛ درصورتی که ما بعضی روزها بیش از 300 پاکت داریم و ارسال آن‌ها به تاخیر می‌افتد.
 
وی با اشاره به محدودیت تعداد بسته‌های ارسالی کتاب در هر روز، اضافه کرد: بر همین اساس اگر قرار است نمایشگاه کتاب خاتمه پیدا کند، فعالیت پست تا یک هفته بعد از آن ادامه داشته باشد؛ چرا که بسیاری از ناشرها خیلی بیشتر از 30 پاکت در روز برای ارسال دارند و این حجم سنگین ظرفیت بالاتری برای ارسال می‌طلبد. بنابراین اگر نمایشگاه تمدید می‌شود، فعالیت پست یک هفته بیشتر تمدید شود، تا در آینده نه معظلی برای خریدار و نه برای وزارت ارشاد و نه برای ناشر که باید پاکت بخرد و کلی هزینه پرینت و ... پرداخت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها