دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
بپذیریم که تجربه‌ی اول هیچ‌گاه بدون مشکل نیست

مدیر انتشارات دارالفکر قم با اشاره به برخی کاستی‌های نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار امیدواری کرد: نواقصِ تجربه‌ی اول، باعث پیشرفت در دوره‌های بعدی این نمایشگاه بشود.

«سیدمهدی مولانا» مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر قم در رابطه با نمایشگاه مجازی کتاب تهران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: با شروع نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مشاهده نحوه اجرای آن، گزاره «جشن بزرگ حوزه کتاب یا فرصت‌سوزی در این حوزه؟» در ذهن من همواره مرور می‌شود. اهمیت این جمله از آن‌جا بیشتر مشخص می‌شود که پیش از شروع طرح برگزاری مجازی نمایشگاه، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود داشت که متاسفانه با شروع نمایشگاه مجازی کتاب تهران این نگرانی‌ها به حقیقت بدل شد.

وی اضافه کرد: این نگرانی‌ها ممکن بود انتشارات دارالفکر به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین انتشاراتی‌های کشور را از حضور در این رویداد منصرف کند اما با توجه به اینکه متولی این امر وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اندکی از نگرانی‌ها کاهش پیدا کرد؛ اما ایرادات اساسی و دل مشغولی‌ها پا بر جا ماند.

مولانا افزود: ظرفیت حضوری نمایشگاه یک ویژگی منحصر به فرد هر ساله بود که جمعیت مشتاق کتاب را به دور هم جمع می‌کرد و به‌معنای واقعی کلمه جشن کتاب را رقم می‌خورد. برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب در کنار برتری‌هایی که دارد، این نکته اساسی را فراموش کرده است. این بحث با مشاهده ضعف‌های پی‌درپی که بخش‌های مختلف سایت بیشتر آزاردهنده است.
 
مدیر انتشارات دارالفکر قم تصریح کرد: یکی دیگر از نکات بسیار مهم در نمایشگاه حضوری که در اجرای این طرح نادیده گرفته شد، برگزاری سایر رویداد‌های فرهنگی مثل نشست‌ها، گفتگو‌ها و هم‌اندیشی نویسندگان و مترجمان و پدیدآورندگان کتاب بود که از جاذبه‌های غیرقابل انکار نمایشگاه حضوری است.

این فعال حوزه چاپ و نشر گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که با یاد کتاب نام‌گذاری شده، یک ویژگی اساسی کتاب را فراموش کرده و آن اینکه کتاب یک کالای فیزیکی است و برگزاری این‌گونه نمایشگاه کتاب نادیده گرفتن این ویژگی اختصاصی کتاب است.

وی یادآور شد: با گذشت چند روز از نمایشگاه به همه نشان داده شد که اجرای این طرح سود چشم‌گیری به خریداران نرسانده است؛ بلکه باعث اجحاف در حق ناشران و بسیاری از آثاری از آنان شده است که ممکن بود در نمایشگاه حضوری مورد اقبال جمعیت جویای کتاب باشد.

مولانا در پایان بیان کرد: عدم دسترسی به تمام محصولات، گزینش تنها از طریق ناشر و مبهم بودن روند انتخاب کتاب‌ها همه و همه باعث این اجحاف شده است. تمام این مشکلاتی را که عرض شد، می‌توانستیم با طرح‌های فصلی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی که تاثیر‌گذاری آن بارها و بارها به آزمایش درآمده و موفقیت آن برای همه واضح و روشن شده بود، جایگزین کرد. با وجود همه‌ی این مشکلات و ضعف‌ها امیدواریم این نواقصِ تجربه‌ی اول باعث پیشرفت در دوره‌های بعدی بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها