یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
نمایشگاه مجازی کتاب باید تمدید شود

مدیر نشر نیماژ معتقد است روزهای ابتدایی نمایشگاه مجازی، صرف رفع مشکلات و کسب تجربه از سوی ناشران و مخاطبان شده؛ بنابراین تمدید ایام نمایشگاه، ضامن موفقیت این رویداد خواهد بود.

علیرضا اسدی، مدیر نشر نیماژدر گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،، با اشاره به اینکه بعد از گذشت دو روز از برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی، با رفع مشکلات دسترسی، مخاطبان این نمایشگاه می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند، گفت: مردم و ناشران در روزهای نخست برگزاری نمایشگاه کتاب، سردرگم بودند چراکه برای نخستین بار است که نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود. هر روزی که می‌گذرد تجربه ناشران بیشتر می‌شود و مخاطبان می‌توانند خرید بهتری داشته‌باشند.

او با تاکید بر اینکه برای تکمیل فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب، این رویداد فرهنگی باید تمدید شود، ادامه داد: 6 روز زمان خیلی کوتاهی است. این نمایشگاه حداقل باید دو هفته زمان داشته‌باشد تا مخاطب بتواند با فراغ بال کتاب‌های موردنظر خود را پیدا کند. اگر این نمایشگاه تمدید نشود، اتفاق خوبی نمی‌افتد چراکه فروش از چند روز آینده شروع می‌شود. این تمدید به نظر من اتفاق مهمی است.

به گفته اسدی برای کتاب‌هایی که تازه منتشر شده، تبلیغات مناسبی انجام نشده‌است. مخاطب نمی‌تواند با دقت تازه‌های نشر را پیدا کند و خرید اصولی داشته‌باشد. او افزود: کتاب‌هایی در این نمایشگاه به فروش می‌رسد که تبلیغات بالایی داشته‌باشند، در حالی که کتاب‌های جدیدی که سالانه منتشر می‌شوند از شرکت در بخش فروش نمایشگاه محروم خواهندبود.

مدیر نشر نیماژ با اشاره به اینکه بعد از رفع مشکلات سایت نمایشگاه کتاب مجازی، وضعیت برای این نشر مانند دیگر نشرهای شرکت‌کننده در نمایشگاه مجازی بهتر شده‌است، بیان کرد: اگر مخاطبان به صفحه نشر نیماژ مراجعه کنند، با هزار عنوان کتاب مواجه خواهندشد و شاید حوصله بررسی آن‌ها را نداشته‌باشند. سازوکار سایت نمایشگاه برای ناشرانی خوب است که 10 تا 30 عنوان کتاب دارند، این روند برای ناشران پرکار خوب نیست؛ اما راهکار دیگری به ذهن نمی‌رسد. این بهترین روشی بوده که موسسه خانه کتاب  ادبیات ایران برای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی پیدا کرده‌است.

اسدی با اشاره به ذهنیت مخاطبان از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب جیرفت توضیح داد: برای نخستین بار است که نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود. به دلیل اینکه نمایشگاه جیرفت موفق نبود، این ذهنیت برای ناشر شکل گرفت که مخاطبان چگونه می‌خواهند با استفاده از سایت نمایشگاه کتاب مجازی به انبوه کتاب، دسترسی داشته باشند؟ تجربه برگزاری این سبک از نمایشگاه کتاب وجودنداشت، به همین دلیل ناشران نتوانستند برنامه‌ریزی خاصی برای آن داشته باشند. اگر قرار باشد این نمایشگاه در سال‌های آینده تکرار شود، ناشران با دستِ پر و برنامه‌ریزی دقیق وارد این نمایشگاه خواهندشد.

به گفته او اتومبیل‌های سیاری برای انتفال کتاب به پست در نظر گرفته شده‌است و اگر تعداد سفارش‌ها بالا باشد، ناشران باید به پست مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط