یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراتر از انتظار بوده است/ مکاتبه با 10 ناشر خارجی برای تبادل رایت

مدیر انتشارات «شمع و مه» معتقد است: فعالیت ناشران ایرانی در بخش‌ بین‌الملل چه در سال‌های برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب و چه حالا که نمایشگاه مجازی کتاب است، حضور نمادین است که این حضور باید تقویت شده تا به‌منصه ظهور و فعالیت‌های مشترک برسد.

افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات «شمع و مه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت‌های این انتشارات در بخش رایت‌سنتر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: ایمیل‌هایی که درباره انعقاد تفاهم‌نامه کپی‌رایت آثار و معرفی آثار ایرانی در نشر بین‌الملل در این پنج روز که از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گذشته، دریافت کرده‌ایم، فراتر از آن‌چیزی بود که انتظار داشتیم.  
 
وی افزود: تا این لحظه بیش از 10 ناشر با انتشارات «شمع و مه» مکاتبه داشتند تا آثار انتشارات شمع و مه را مورد بررسی قرار داده و آثار خود را برای ترجمه و نشر در ایران به ما معرفی کنند. تاکنون ارتباط خوب و مثبتی با ناشران و آژانس‌های ادبی خارجی صورت گرفته؛ اما باید دید در روزهای آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
 
به‌گفته مدیر انتشارات «شمع و مه»، در شرایطی که تمام دنیا با شیوع ویروس کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کند، نمایشگاه مجازی کتاب به‌اجبار شرایط برگزار شد؛ به این معنا که اگر امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب بود، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، توجیهی نداشت و به‌نوعی نیز اقدام منفی تلقی می‌شد.
 
شحنه‌تبار عنوان کرد: حدود 40 عنوان کتاب از آثار برگزیده و قابل توجه انتشارات را در پنل مخصوص به‌خود بارگذاری کردیم تا بتوانیم به صنعت نشر جهانی معرفی کنیم. بازخورد ناشران خارجی نیز از آثار خوب بوده و این موضوع، ارزشمند است که در نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی شاهد دیده‌شدن آثار ایرانی در ابعاد جهانی صنعت نشر باشیم.
 
وی ادامه داد: درحال حاضر با کشورهای مالزی، چین و کره‌جنوبی درحال مذاکره جدی برای تبادل حق رایت کتاب‌های ایرانی و خارجی هستیم. باید گفت که ناشران این سه کشور پیگیرانه فعالیت ناشران ایرانی را دنبال می‌کنند و این اقدام، می‌تواند در نمایشگاه مجازی کتاب بعد گسترده‌تری پیدا کند.
 
مدیر انتشارات «شمع و مه» درباره فعالیت‌های بخش بین‌الملل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: فعالیت‌های بخش رایت‌سنتر و بین‌الملل نمایشگاه را باید با تناسب فعالیت ناشران ایرانی در عرصه بین‌الملل که بسیار ضعیف است، سنجید. فعالیت ناشران ایرانی در بخش‌ بین‌الملل چه در سال‌های برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب و چه حالا که نمایشگاه مجازی کتاب است، حضور نمادین است که این حضور باید تقویت شده تا به‌منصه ظهور و فعالیت‌های مشترک برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها