یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
تحریم نمایشگاه مجازی کتاب به‌صرف مخالفت با آن اشتباه است

مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» ضمن انتقاد از شیوه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در عین حال گفت: قرار نیست رویدادی را به صرف قبول نداشتن، تحریم کنیم.

علی حاجی‌تقی مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ضمن اشاره به شرکت انتشاراتی متبوعش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: ما در این دوره به‌عنوان ناشر شرکت کردیم اما شرکت‌مان به معنای این نیست که برگزاری نمایشگاه را به شیوه جاری قبول داریم و مورد رضایت ماست.

حاجی‌تقی اضافه کرد: من به‌عنوان یک ناشر فعال در رویدادهای مربوط به نشر شرکت می‌کنم و قرار نیست رویدادی را به صرف قبول نداشتن، تحریم کنیم ولی به‌هرحال انتقاد داریم و معتقدیم اینگونه رویدادها باید حساب‌شده و منطقی‌تر برگزار شود.

وی بیان کرد: برای بررسی نمایشگاه مجازی باید ببینیم هدف از تشکیل آن چیست. اولین هدف، پیدا کردن جایگزینی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. اگر بپذیریم واژه «بین‌المللی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عاریه‌ای و یدکی نیست، بیش از این‌که جنبه نمایشگاهی داشته باشد، یک بازار بزرگ فرهنگی مکتوب و یک تور فرهنگی خیلی عالی برای تمام کسانی است که از سراسر کشور می‌خواهند حضور داشته باشد، ناشرها و تازه‌های نشر را ببینند و کتاب‌هایشان را با بن خرید کنند.

مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» افزود: نمایشگاه از جنبه‌های مختلفی از قبیل سرای هنرمندان، برنامه‌هایی رونمایی، برنامه نقد کتاب، حضور برخی ناشران خارجی و آژانس‌های ادبی برخوردار است و شمایل خوبی به نمایشگاه می‌دهد. اگر بخواهیم یک نمایشگاه مجازی برگزار کنیم که تمام این موارد کنار گذاشته شود، فقط بحث فروش کتاب می‌ماند. با وجود راهکارهای دیگری که برای فروش وجود دارد، این یک کار، منطقی و اصولی نیست.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم از طرح‌های فروش فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، دفاع کرد و یادآور شد: ما طرح‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را برای تقویت کتاب‌فروشی‌ها داریم. همه معتقدند بهترین مسیر اختصاص یارانه به مصرف‌کننده در حوزه کتاب همین راه است. سوال اساسی این است چرا نباید به‌جای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مسیر کتاب‌فروشی‌ها را هموار کنیم؟ ممکن است این بحث مطرح شود که حضور و تجمع از نظر رعایت شیوه‌نامه‌ها مشکل ایجاد کند، اما این موسسه اقدام خوبی را انجام داد و فروش آنلاین و مجازی کتاب‌فروشی‌ها را فراهم کرد. با وجود طرح‌های فصلی‌، وجود کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های دارای مجوز قانونی، چه لزومی به برگزاری نمایشگاه بود؟ از برخی دوستان سوال را پرسیدیم، پاسخ دادن ممکن است کتاب‌های خیلی از ناشران در کتاب‌فروشی‌ها نباشد و کتاب‌فروشی‌ها کتاب‌های خاص از ناشران خاص را عرضه کنند.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: آیا در این نمایشگاه امکان عرضه کتاب توسط همه ناشران وجود دارد؟ در نمایشگاه بین‌المللی ناشران غرفه دارند، میز می‌چینند و مردم کتاب‌ها را مشاهده می‌کنند، شما خودتان به‌عنوان بازدیدکننده، وقتی اسم ناشر و کتاب آن را نمی‌شناسید، چگونه می‌روید داخل سایت و کتاب آن ناشر را خریداری می‌کنید. قطعاً این نمایشگاه برای ناشران و کتاب‌های شناخته‌شده خوب است. من کتاب و ناشری در ذهن دارم و می‌روم جستجو می‌کنم.

وی گفت: آیا در پنل این نمایشگاه امکان سرچ موضوعی هست؟ آیا خریدار می‌تواند در یک تور مجازی همه کتاب‌ها را ببیند؟ و اگر این امکان وجود دارد، آیا حجم اینترنت و زیرساخت‌ها برای خرید فراهم است؟

حاجی‌تقی در پایان تصریح کرد: غرض این است که این نمایشگاه مشکل را حل نمی‌کند و کاربرد همان فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها را دارد. بنده کاملاً مخالف این سبک برگزاری نمایشگاه هستم و این کار از طریق کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های معتبر باید انجام شود تا کمکی برای سر پا نگه داشتن کتاب‌فروشی‌ها بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها