شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
آینده نمایشگاه مجازی کتاب روشن است/ بخش رایت‌سنتر باید کامل شود

جعفری‌اقدم معتقد است: با وجود چالش‌ها و موانعی که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آغاز راه با آن مواجه است، اما با توجه به تجربه نخست و حجم کار بالا، برگزاری این رویداد، اتفاق مبارکی است و با برطرف‌شدن ایرادها رویکرد موثری خواهد داشت.

مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی و ترجمه «پل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان اینکه فعالیت بخش بین‌الملل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران حتی از سال‌های گذشته و نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران هدفمندتر و ساماندهی‌شده‌‌تر ‌است، گفت: در دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی مجازی کتاب همچون فرانکفورت و بولونیا، اولویت کار با بحث رایت‌سنتر نمایشگاه بود و فروشگاه در بخش جنبی نمایشگاه قرار داشت؛ اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این روند جور دیگری اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: ساختار کار در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران کامل نیست و باید در آینده تکمیل شود. البته در آن نمایشگاه‌هایی هم که اولویت با بخش رایت‌سنتر بود، اتفاق چشم‌گیری حاصل نشد؛ چراکه مبادلات رایت در مذاکرات و ملاقات‌های حضوری با طرف‌های گفت‌وگو اتفاق می‌افتد؛ اما به هرحال امکان ملاقات مجازی ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم نشده ‌است.
 
به‌گفته مدیر آژانس ادبی و ترجمه «پل»، در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران سه‌نوع فعالیت اجرایی شده‌ است؛ نخست نمایش و عرضه کتاب‌های آژانس‌های ادبی و ناشران داخلی و خارجی که امری معمول است، دو؛ برگزاری برنامه‌های جانبی آفلاین و دیگری برنامه‌های آنلاین. البته ویدئوهای آفلاین ارتباطی به حوزه بین‌الملل نداشته و مخاطب هدف آن، مخاطب داخلی است نه خارجی.
 
جعفری‌اقدم با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی بخش آنلاین از آفلاین مثبت و مؤثرتر است، عنوان کرد: در بخش آنلاین، گفت‌وگوهایی مشخص میان ناشران داخلی و خارجی و صحبت درباره صنعت نشر فراهم شده‌است؛ اما فرصتی برای ارتباط جدید میان ناشران داخلی و خارجی که در برنامه حضور ندارند، وجود ندارد. باید امکانی فراهم شود تا افراد دیگری از ایران و خارج از کشور که در فضا صنعت نشر حضور دارند، ارتباط بگیرند.
 
وی ادامه داد: در دیگر نمایشگاه‌های مجازی کتاب، این امکان فراهم شده که ناشران و مخاطبان خارجی بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و بر خط ارتباط برقرار کنند؛ اما این امکان در نمایشگاه مجازی کتاب تعبیه نشده و در پی آن، درخواستی از سوی ناشران و آژانس‌های ادبی ایرانی و خارجی و ایجاد جریانات خاص و جدیدی در بحث رایت‌سنتر اتفاق نخواهد افتاد.
 
مدیر آژانس ادبی و ترجمه «پل» اشاره کرد: البته اطلاعات تماس با آژانس‌های ادبی و ناشران داخلی و خارجی در پنل مخصوص به‌خود قرار دارد و مخاطبان خارجی می‌توانند از طریق اطلاعات تماس درخواستی برای گفت‌وگو درباره تبادل و انعقاد قرارداد کپی‌رایت کتاب‌ها ارسال کنند.
 
جعفری‌اقدم با بیان اینکه چشم‌انداز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران روشن و در صنعت نشر تأثیرگذار است، گفت: با وجود چالش‌ها و موانعی که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آغاز راه با آن مواجه است، اما با توجه به تجربه نخست و حجم کار بالا، برگزاری این رویداد، اتفاق مبارکی است و قطعا با برطرف‌شدن این موارد، فروش کتاب‌ها فعالیت‌ بخش رایت‌سنتر افزایش یافته و رویکردی مؤثر پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها