چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
رفیع افتخار با «چشمان سحرآمیز» به سراغ کودکان می‌رود

رفیع افتخار از تالیف کتاب «چشمان سحرآمیز» برای کودکان خبر داد و گفت: این داستان دارای بار فلسفی بوده و بر مبنای مشارکت متن- تصویر و کودک- والد رمزگشایی می‌شود.

رفیع افتخار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از تالیف کتاب «چشمان سحرآمیز» برای کودکان خبر داد و گفت: این داستان روایت حیرت‌انگیز کودکی است که چشمان دو رنگ دارد و در درون نگران و پریشان‌خاطر و در برون با دوستانی مواجه است که او را مورد تمسخر قرار می‌دهند.
 
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه «چشمان سحرآمیز» برای کودکان ۹ الی ۱۱ ساله نوشته شده، درباره آن توضیح داد: در این داستان، کودک از بابت دو رنگی چشمان نگران و پریشان است و دوستان و اطرافیان نیز او را درک نمی‌کنند. در ادامه داستان، دو موجود نمادین از سرزمین چشم‌ها کودک قصه ما را به قصد خوشبختی و آرامش  از موقعیت اولیه می‌رهانند، اما با این وجود کودک به آرامش و خوشبختی نمی‌رسد.
 
به گفته افتخار، داستان «چشمان سحرآمیز» دارای بار فلسفی بوده و بر مبنای مشارکت متن- تصویر و کودک- والد رمزگشایی می‌شود.
 
وی درباره پیام این کتاب نیز بیان کرد: درسی که شخصیت اصلی داستان، از این روند می‌گیرد همسو با پیام اصلی داستان است که به مخاطبان یادآوری می‌کند به داشته‌هایشان اعتماد داشته باشند.
 
افتخار با اشاره به اینکه «چشمان سحرآمیز» را برای چاپ به انتشارات محراب قلم سپرده، درباره مدت زمان آماده‌سازی اثر نیز گفت: به دلیل شکل کار، یعنی متن تصویری و بار فلسفی آن، اثر چند مرحله رفت و برگشت داشت و مدت‌ها تا رسیدن به مرحله تولید زمان برد.
 
این نویسنده و منتقد ادبی، که در دوران کرونایی بر شدت فعالیت‌های ادبی و ترویج کتابخوانی خود افزوده است، درباره این شرایط توضیح داد: بی‌تردید صنعت نشر شرایط بسیار دشواری را سپری می‌کند و در کمال تعجب در زمانی که شرایط کرونایی به رونق کتاب و کتابخوانی در بسیاری از کشورها دامن زده در کشور ما سایه سنگین ورشکستگی برای ناشر را به همراه داشته است حال آنکه این شرایط برای کل دنیا است و مختص به کشور ما نیست.
 
افتخار در ادامه افزود: به گمان من شایسته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتخاذ سیاست‌ها و ابتکارات خاص هرچه سریع‌تر به یاری ناشران فعال و دلسوز شتافته و حداکثر حمایت را از آن‌ها به‌عمل آورد در غیر این صورت یأس و نومیدی در نویسنده، ناشر و مخاطب اپیدمیک خواهد شد و ضربات جبران ناپذیری به پیکر نحیف چرخه نشر وارد می‌شود.
 
رفيع افتخار متولد 1339 در تهران و كارشناس ارشد كشاورزی است. او تاليف و ترجمه برای نوجوانان را از سال 1369 آغاز كرده و تاكنون بیش از ۵۰ اثر برای کودکان و نوجوانان نوشته است. از آثار این نویسنده می‌توان به «طلسم خانه‌ عنکبوت‌ها»، «برعسوس»، «برسد به دست دوست»، «دنیای آرزوها»، «از ورای یک خاطره»، «تعطيلات بامزه يخمک»، «ساپروفیت»، «شب نشینی با عموبسک» و «رازصورتی من» اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها