شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
احتمال کمبود کاغذ در آینده نزدیک/بانک مرکزی تخصیص ارزها را به موقع انجام دهد

به گفته حسن میرباقری، در آینده نزدیک دچار کمبود کاغذ می‌شویم به‌دلیل اینکه ثبت‌سفارش و تخصیص ارزها به موقع از سوی بانک مرکزی انجام نشده و به تعویق افتاده و اگرچه بارها این موضوع اعلام شده اما باز هم روال مثل سابق است.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به دلایل افزایش قیمت کاغذ طی روزهای اخیر گفت: قیمت کاغذ در سطح جهانی افزایش پیدا کرده و تاثیر زیادی بر قیمت کاغذ در بازار ایران داشته است و در این میان توزیع کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار قیمت پایین‌تری داشت.
 
وی ادامه داد: البته اگر واردکنند‌ه‌ای بخواهد کاغذ را با ارز آزاد یا نیمایی به کشور وارد کند قیمت نهایی آن از قیمت کنونی بازار بیشتر خواهد شد و اگر بخواهیم قیمت واقعی کاغذ را در بازار داشته باشیم باید منتظر افزایش قیمت در آینده نزدیک باشیم.
 
میرباقری با اشاره به توزیع کاغذهای دولتی به ناشران عنوان کرد: این کاغذها کمک زیادی به بازار می‌کرد و تا حد زیادی تامین‌کننده نیاز بازار بود اما قیمت واقعی کاغذ برای تمام صنوف نبود و بهای کاغذ سایر واردکنندگانی که کاغذ را با ارز آزاد وارد می‌کردند تقریبا 6 برابر بود.
 
وی تاکید کرد: نکته‌ای که اکنون نسبت به آن هشدار می‌دهیم این است که از بانک مرکزی می‌خواهیم تخصیص ارزها را با همان ارز نیمایی یا ارز اشخاص، هرچه زودتر انجام دهند تا حداقل در آینده انواع کاغذ و مقوا در بازار موجود باشد و با کمبود روبه‌رو نشویم.
 
میرباقری با بیان اینکه کاغذ و مقوای مورد نیاز صنوف مختلف ازجمله ناشران در بازار وجود دارد، گفت: مساله اینجا است که در آینده نزدیک دچار کمبود کاغذ می‌شویم به دلیل اینکه ثبت ‌سفارش و تخصیص ارزها به موقع از سوی بانک مرکزی انجام نشده و به تعویق افتاده و اگرچه بارها این موضوع را اعلام کردیم اما باز هم روال مثل سابق است.
 
وی با اشاره به آینده نزدیک بازار کاغذ توضیح داد: زمانی که کاغذهای دولتی موجود در بازار و در میان ناشران به اتمام برسد به‌طور طبیعی کاغذهای جایگزین با ارز ۲۵ هزار تومانی است و بازار و مشتریان همانند کالاهای دیگر باید منتظر افزایش قیمت باشند؛ زیرا سیاست دولت به دنبال تک‌نرخی شدن ارز است بنابراین خیلی از رانت‌ها از بین می‌رود و قیمت‌ها یکسان می‌شود و در آن زمان عرضه و تقاضا قیمت نهایی را تعیین می‌کند.
 
میرباقری با بیان اینکه باید قبول کنیم دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، ادامه داد: بسیار روشن است که به‌دنبال نبود ارز دولتی افزایش قیمت را در بازار شاهد خواهیم بود و در این زمینه باید منتظر سیاست‌های دولت در این حوزه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها