پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
سؤالاتی چند درباره کتاب «آداب و احکام عزاداری و مداحی»

مدیر کارگروه ابواب فقهی پژوهشکده «باقرالعلوم (ع)» گفت: کتاب «آداب و احکام عزاداری و مداحی» با هدف پاسخ‌دهی به سؤالات شرعی اصناف، بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری، ارائه منابع فتوایی جامع و متناسب با هر صنف در قالبی نو ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت جانگداز بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) و موسوم عزاداری و مداحی بر آن شدیم تا با حجت‌الاسلام اسماعیل فلاحیان، یکی از مؤلفان کتاب «آداب و احکام عزاداری و مداحی» مصاحبه‌ای را برای آشنایی بیشتر با این کتاب و نویسندگان آن و اهداف آن‌ها از تألیف این کتاب گرانقدر، ترتیب دهیم. آنچه در ذیل می‌خوانید مشروح این مصاحبه است.
 
به عنوان مدخل گفت‌وگو پس از معرفی خودتان شمه‌ای از زندگی علمی و فرهنگی خود یا گروه علمی‌تان را بیان کنید.
اسماعیل فلاحیان، مدیر کارگروه ابواب فقهی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام هستم. این کارگروه با هدف پاسخ‌دهی به سؤالات شرعی اصناف، بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری، ارائه منابع فتوایی جامع و متناسب با هر صنف در قالبی نو و ارائه آداب مربوط به هر صنف برای بینش‌افزایی و ارتقای سطح معنوی شاغلان تشکیل شده است.
 
چرا این سوژه را برای نوشتن انتخاب کردید؟
با توجه به مراجعات فراوان اصناف مختلف و مردم متدین برای یافتن جواب سؤالات شرعی خود در باب موضوع «عزاداری و مداحی» و مشکلات آن‌ها در این باره به سبب نبودن کتابی نو و مدون در باره احکام این صنف، ضرورت نوشتن کتاب «آداب و احکام عزاداری و مداحی» احساس شد و برای برطرف شدن این نیاز مهم، گردآوری سؤالات شرعی مهم در این باب در پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام قم آغاز شد تا همه عزاداران و اصناف مختلف مشکلات شرعی‌شان در این حوزه بر طرف شود.
 
وجه تمایز و مزیت‌های این کتاب با آثار مشابه آن چیست؟
روش پژوهش برای تدوین هر کتابی در این کارگروه به این صورت است: مرحله اول: تحقیق میدانی، مرحله دوم: گردآوری کتاب‌ها و مقالات هر صنف، مرحله سوم: گردآوری و مطالعه قوانین و مقرارت هر صنف و مرحله چهارم: گردآوری سؤالات از منابع معتبر فقهی در واقع راهبرد‌های اصلی این کارگروه تولید و تجمیع مسائل مورد ابتلاء در هر صنف و بازخوانی احکام به زبان روز و عامه‌پسند بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری، ارائه منابع فتوایی و بازخوردگیری از جامعه هدف است.
 


به نظر شما چه قشری از کتاب‌های شما مخصوصاً این اثر، بیشتر استقبال می‌کنند؟
دین برنامه زندگی همه انسان‌هاست که خداوند با ارسال حجج الهی در اختیار آن‌ها قرار داده است که البته در هر دوره با توجه به شرایط انسان‌ها، برنامه‌های دین با هم فرق دارند. در این دوره نیز فقهای عظام برای آسانی استفاده از دین برخی از دستور‌های شرعی را در قالب دانش فقه به مخاطبان عرضه می‌کنند.
 
فقه، همه ابعاد و جزئیات زندگی انسان‌ها را دربرمی گیرد و کاربردی کردن احکام تدوین شده زندگی روز مره مردم را هرچه بیشتر هماهنگ‌تر خواهد کرد. تدوین و آداب احکام اصناف نیز از روش‌های کاربردی و نو در فقه است که کمک شایانی به ترویج فرهنگ‌سازی زندگی اسلامی می‌کند.
 
تدوین آداب و احکام مداحی و عزاداری طرحی تازه برای استفاده ساده‌تر از فقه در زندگی برای افرادی است که در این باب برای آن‌ها مشکلات و یا سؤالات شرعی پیش خواهد آمد.
 
آیا برای سال‌های آینده هم کتابی در دست تهیه و یا چاپ خواهید داشت؟
بله. کتاب‌هایی مانند احکام آرایشگران (زنانه و مردانه)، طلا و جواهر فروشی، مشاوران املاک و آثار دیگری که تدوین آن‌ها به اتمام رسیده و در نوبت تأیید دفتر رهبری هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها