چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
دلنوشته‌هایی که با قلب مردم ارتباط برقرار کرد

احمد یوسف‌زاده، گفت: دغدغه داشتم که آیا «شاید پیش از اذان صبح» می‌تواند مانند «آن بیست‌وسه نفر» با قلب مردم ارتباط برقرار کند؟ بازخوردها نشان داد که این اتفاق افتاده و افتخار می‌کنم که خواننده می‌تواند با کتاب ارتباط عاطفی برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احمد یوسف‌زاده متولد 1344 در کرمان و یکی از جوان‌ترین آزادگان جنگ ایران و عراق بود که به مدت هشت سال و سه ماه از دوران جوانی خود را در اسارتگاه‌های رژیم بعث عراق گذراند تا این‌که در سال 1369 همراه دیگر آزادگان به میهن بازگشت.
 
وی که کتاب‌های «آن بیست‌وسه نفر» و «اردوگاه اطفال» را براساس خاطرات و وقایع دوران اسارت خود به نگارش درآورده، در سال 99 به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی کرمان، معرفی شد. از این نویسنده، به‌تازگی کتاب «شاید پیش از اذان صبح» درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و اکنون در کمتر از یک ماه به چاپ چهارم رسیده است.
 
احمد یوسف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره سیر تدوین این کتاب، بیان کرد: من در دوران دفاع مقدس، یکی از بسیجی‌های هم‌رزم سردار سلیمانی بودم. البته ایشان با حضور ما در جبهه مخالفت می‌کردند، زیرا معتقد بودند که به دلیل سن کم (16 سال) اگر اسیر شویم، عراقی‌ها این موضوع را به‌عنوان دستمایه تبلیغات خود قرار می‌دهند. همین اتفاق هم افتاد و ماجرای آن بیست‌وسه نفر شکل گرفت.
 

وی افزود: چند سال بعد از دوران اسارت، به عرصه روزنامه‌نگاری و نوشتن وارد شدم. هرچند وقت یک‌بار سردار را می‌دیدیم و ایشان گاهی مطالب من را می‌خواند. گاهی که به کرمان می‌آمدند، در جلساتی با بچه‌های جبهه و جنگ، از موضوعات مختلف ازجمله مسائل امنیتی و منطقه صحبت می‌کردند. سردار در سال‌های 75 یا 76، از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب شدند و از کرمان رفتند.
 
این آزاده دوران دفاع مقدس، گفت: آن زمان می‌دانستم هر لحظه خطر حاج قاسم را تهدید می‌کند. گاهی دلنوشته‌هایی در این زمینه در روزنامه و فضای مجازی منتشر می‌کردم. زمانی هم که ایشان کتاب «آن بیست‌وسه نفر» را پس از تقریظ رهبری بر این کتاب خواند، نامه قشنگی برای من نوشت که آن‌را در فضای مجازی منتشر کردم و در کتاب «شاید پیش از اذان صبح» نیز گنجانده‌ام. حاج قاسم حتی به پشت صحنه فیلمبرداری فیلم «23 نفر» آمد و با بچه‌ها دیداری صمیمانه داشت که البته زمان اکران فیلم با شهادت ایشان مواجه شدیم.
 
یوسف‌زاده ادامه داد: بعد از شهادت سردار، دلتنگی‌های من بیشتر شد و چیزهایی در این‌باره می‌نوشتم. تصمیم گرفتم این دلنوشته‌ها را جمع‌آوری و در قالب کتاب منتشر کنم. نزدیک به چهار ماه قبل کتاب را به سوره مهر تحویل دادم که حدود 20 روز پیش در آستانه نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد.

سردار سلیمانی در پشت‌صحنه فیلم «23 نفر»

وی با اشاره به استقبال مردمی از این اثر، تصریح کرد: دغدغه داشتم که آیا این کتاب که مجموعه دل‌نوشته و خاطرات است، می‌تواند مانند «آن بیست‌وسه نفر» با قلب مردم ارتباط برقرار کند و مردم آن‌را دوست داشته باشند. بازخوردها نشان داد که این اتفاق افتاده و رسیدن به چاپ چهارم در مدت 20 روز نیز این موضوع را نشان می‌دهد.
 
نویسنده «شاید پیش از اذان صبح»، گفت: دوست داشتم بدانم جوانان با این اثر چگونه ارتباط می‌گیرند، لذا کتاب را به دختر 19 ساله‌ام دادم تا بخواند. او کتاب را در روز شهادت سردار خواند و صورت خیس از اشک او نشان می‌داد که کتاب تأثیرگذار بوده است. دخترم پس از خواندن «شاید پیش از اذان صبح»، به سردار سلیمانی بسیار علاقه‌مند شد و در بازخوردهایی که از کتاب داشتم متوجه شدم دیگر جوانانی که آن‌را خوانده‌اند نیز چنین حسی دارند. افتخار می‌کنم که خواننده می‌تواند با کتاب ارتباط عاطفی برقرار کند.


نذری فرهنگی برای اظهار ارادت به سردار
یوسف‌زاده در ادامه با اشاره به یک کار فرهنگی خوب در ارتباط با این اثر، افزود: حاج علیرضا نصرتی از دوستان آزاده من است که هفت سال در اردوگاه موصل 2، اسیر بود. او انسانی خوش‌قلب و علاقه‌مند به شعر و کتاب و مطالعه است. چندی پیش که از تبریز به کرمان سفر کرده بود، به درخواست  او و خانواده‌اش بر سر مزار حاج قاسم رفتیم که بسیار تأثیرگذار بود. آن زمان کتاب «شاید پیش از اذان صبح»، در دست چاپ بود. از آنجایی که حاج علیرضا نصرتی انسان خیری است، به من گفت هزار جلد از کتاب را خریداری و به دانش‌آموزان مناطق کم‌توان مالی که به حاج قاسم علاقه دارند، هدیه می‌کنم.

 علیرضا نصرتی
 
وی بیان کرد: 500 جلد از این کتاب به بچه‌های مناطق جنوب استان کرمان و 500 جلد نیز به بچه‌های مناطق روستایی استان آذربایجان شرقی رسید. این کار، یک نذر فرهنگی زیبا بود. در روزگای که برخی گمان می‌کنند با نصب بنرهای بزرگ در شهرها می‌توان میزان ارادت به حاج قاسم را نشان داد، باید نسبت به انجام چنین کارهای پسندیده‌ای قدردان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها