دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
شهادت‌نامه‌ای بر داغ سنگین یک ماتم بزرگ

نویسنده کتاب «هزار جان گرامی»، گفت: این اثر، مجموعه روایت‌هایی است که در آن مردم از حس و حال واقعی خود می‌گویند و بر مستندنگاری نیز تکیه دارد و صرفا خاطره‌گویی نیست. این کتاب، شهادت‌نامه‌ای است بر داغ سنگین یک ماتم بزرگ.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیزدهم دی‌ماه، یادآور روزی است که جبهه دفاع از حریم اهل‌بیت (ع)، یکی از مدافعان خود را در یک عملیات ناجوانمردانه از دست داد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دارای چنان جایگاه ارزشمند و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی بود که همین شاخصه‌ها او را برای همیشه در ذهن و جسم این آب و خاک زنده نگه خواهد داشت.
 
در مدت یک سال از شهادت سردار سلیمانی، کتاب‌های زیادی پیرامون زندگی و ویژگی‌های شخصیتی ایشان منتشر شده که «هزار جان گرامی» یکی از آن‌هاست.
 
ساجده ابراهیمی؛ نویسنده «هزار جان گرامی» که با گذشت یک ماه از انتشارش، اکنون از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره انگیزه خود از تدوین این کتاب، بیان کرد: در روز شهادت سردار با دوستان در موسسه هنری رسانه‌ای سلوک به این فکر افتادیم که روایت‌هایی درباره حاج قاسم و تشییع پیکر ایشان جمع‌آوری و تدوین کنیم. در این راستا به چند نویسنده برای نوشتن روایت‌ها سفارش کار دادیم، اما پس از مشاهده تشییع میلیونی و باشکوه پیکر سردار در شهرهای مختلف ایران، تصمیم گرفتیم روایت‌های مردمی را از طریق اعلام فراخوان عمومی، گردآوری و در قالب کتاب به تصویر بکشیم.


 
وی ادامه داد: در این فراخوان از مردم خواستیم که حس و حال و خاطرات خود را در قالب روایت‌ ارسال کنند. تعداد بسیار زیادی روایت به دستمان رسید که پس از خواندن همه ‌آن‌ها و انجام پروسه داوری، در نهایت 30 روایت‌ در قالب این کتاب به چاپ رسیدند. 
 
ابراهیمی گفت: سعی کردیم روایت‌‌های منتخب از همه شهرهایی که تشییع در آن‌ها برگزار شده، باشند. حتی روایت‌های افرادی که در شهرهای دیگر بوده و نتوانستند خود را به این مراسم برسانند نیز در کتاب منعکس شده است.
 
این نویسنده در ادامه با اشاره به دلیل انتخاب فرم روایت برای این کتاب، توضیح داد: فرم روایت را با تأکید بر مستندنگاری برای این کار انتخاب کردیم تا مردم از حس و حال درونی خود و فضای احساسی و معنوی حاکم بر مراسم بگویند. روایت‌های این کتاب در دو دسته هستند؛ روایت‌های مشتاقی که بیان‌کننده حال و هوای خود فرد راوی است و روایت‌های مهجوری که فرد از حس و حال دیگران و فضای حاکم بر مراسم تشییع می‌گوید. این کتاب، مجموعه روایت‌هایی است که در آن مردم از حس و حال واقعی خود می‌گویند و بر مستندنگاری نیز تکیه دارد و صرفاً خاطره‌گویی نیست.
 
وی بیان کرد: این نکته را در ذهن داشتیم که از تشییع پیکر باشکوه امام خمینی (ره)، تنها روایت‌هایی پراکنده وجود دارد، لذا تصمیم گرفتیم روایت‌های تشییع پیکر سردار سلیمانی را جمع‌آوری و در قالب کتاب ثبت کنیم. دوست داشتیم مردم از حس و حال درونی خود، از حس و حال دیگران، از فضای مراسم و حتی از کثرت جمعیت حرف بزنند.

 
ابراهیمی افزود: قالب این اثر به‌گونه‌ای است که افراد زیادی می‌توانند با آن همذات‌پنداری کرده و صحنه‌ها را در ذهن خود مجسم کنند. برخی از روایت‌های کتاب به‌ویژه روایت‌های بانوان و همچنین نخستین روایت کتاب با عنوان «مرثیه‌ای برای یک خادم» به قلم محمد عربی، بسیار موردپسند واقع شدند.
 
نویسنده «هزار جان گرامی» در پایان گفت: این کتاب، شهادت‌نامه‌ای است بر داغ سنگین یک ماتم بزرگ. در این مجموعه تلاش کردیم با روایت غم و اندوه ناشی از فقدان سربازان وطن، شور برخواسته از سویدای دل مردم ایران را برای خودمان و آیندگان یادآوری و ثبت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها