سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
برگزای جشنواره‌ها کمک شایانی به معرفی شاعران می‌کند

پریناز سعیدی، شاعر زنجانی که امسال برای کتاب «تر از باد» به‌عنوان شاعر منتخب بخش «هوای تازه» در جایزه شعر احمد شاملو انتخاب شد، معتقد است: برگزای جشنواره‌ها کمک شایانی به معرفی شاعران می‌کند، اما شرکت در آن سلیقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، جایزه شعر احمد شاملو رقابت ادبی سالانه‌ای است که به کتاب‌های شعر مدرن منتشر شده به زبان فارسی پرداخته و کتاب شعر برگزیده سال را انتخاب و معرفی می‌کند.

طبق تصمیم دبیرخانه، موسسه الف. بامداد و داوران، از دوره اخیر (ششم) دو بخش به جایزه شعر شاملو اضافه شد؛ «مدایح بی‌صله» برای قدردانی از شاعرانی که به‌رغم کیفیّت قابل‌ ملاحظه شعرشان و سال‌ها استمرار در کار شاعری، قدر ندیده‌اند و «هوای تازه» برای معرفی شاعرانِ نوگامی که شعرشان نویدبخش آینده است.

امسال پریناز سعیدی شاعر زنجانی در بخش «هوای تازه» این جایزه و برای کتاب «تر از باد» برگزیده شد.

سعیدی در رابطه با فعالیت خود در عرصه شعر به خبرنگار ایبنا گفت: سابقه ورود من به دنیای شعر برمی‌گردد به دوران ابتدایی، اما شاید نتوان به آنها عنوان شعر داد، چرا که برای یکی از معلمانم آنها را سروده بودم.

این شاعر زنجانی با بیان اینکه آغاز شعر گفتن در اشخاص زمان مشخصی ندارد، چرا که گاه قبل از ثبت یک اثر اشعاری سروده می‌شود که برگرفته از تجربه‌های محیطی و زندگی و تجربیات افراد است، افزود: درواقع نگاه یک شاعر به زندگی متفاوت‌تر از سایر اشخاص است و همین امر موجب می‌شود که شخص شروع به شعر گفتن کند.

سعیدی افزود: یکی از دلایل ماندگار شدن شعرای بزرگ در تاریخ کشور هم، نوع نگاه آنها به زندگی و شعر گفتن بر اساس آن بوده است.

وی در ادامه به موضوعات محوری کتاب «تر از باد» برگزیده جایزه ادبی شاملو نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه شعر دارای دو بخش شعرهای بلند و کوتاه است که شعرهای بلند در بخش اول با عنوان «رگباران» یا «رگ باران» که آزادی خوانش هم دارد، قرار دارد و قسمت دوم شعرهای کوتاهم با عنوان «به بند» است که شامل ۲۳ شعر بلند و ۲۲ شعر کوتاه است.

سعیدی در ارتباط با مراحل چاپ کتاب خود نیز گفت: بنده تجربه زیادی در حوزه چاپ ندارم و کتاب «تر از باد» نخستین تجربه‌ام بود، اما گاهی ممیزی‌هایی رخ می‌دهد که بی‌دلیل است و همین موضوع صدمه بزرگی به بدنه شعر می‌زند.

وی درباره برگزیده شدن کتاب «تر از باد» در جایزه ادبی شاملو نیز گفت: برگزای جشنواره‌ها کمک شایانی به معرفی شاعران می‌کند، اما شرکت در آن سلیقه‌ای است و نمی‌توان ارزیابی مثبت یا منفی از آن داشت، چون هر نویسنده یا شاعری به صلاحدید خود در یک جشنواره شرکت می‌کند.

این شاعر زنجانی با اشاره به سروده‌های جدید خود گفت: کتاب منسجمی برای چاپ ندارم و دغدغه مهمتر من، پایان کرونا است تا مردم بتوانند دوباره ارتباطات را از سر بگیرند، که قطعا در آن شرایط فعالیت هم راحت‌تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها