شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
شاعر اردبیلی «هفت خوان سلیمان» را کتاب کرد

به‌گفته وفا منافی، سراینده مجموعه شعر «هفت خوان سلیمان»، این اثر نقشه‌ای نظامی با ظرایف شاعرانه و آرایه‌های ادبی است که با اجتماع حروف الفبا جزئیات یک عملیات را توضیح می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، وفا منافی، متولد سال 1364 از محله معمار اردبیل است که از دوران نوجوانی با عشق و علاقه به اهل بیت به سرودن شعر عاشورایی روی آورد و دو اثر «معراج خون» و «امواج خون» حاصل تلاش این سال‌های اوست.
 
وی که چندی پیش مقام نخست سوگواره شعر ترکی عاشورایی منطقه را کسب کرد، پیش از شهادت حاج قاسم سلیمانی اشعاری را در وصف رشادت‌های وی سروده بود و پس از شنیدن خبر شهادت سردار، اشعاری را در رثای او سرود که در مجموعه‌ای با عنوان «هفت خوان سلیمان» منتشر شد.
 
منافی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: صبحگاه 13 دی ماه که خبر ناگوار شهادت حاج قاسم را شنیدم، با غمی که تمام وجودم را فرا گرفته بود، شال عزا بر گردن انداختم و چند بیت شعر درباره حاج قاسم در ذهنم جان گرفت؛ با این مطلع که: «اویان سردار! ایران یاسه باتدی، زمین بیر آسمان قانه باتدی...»
 
وی افزود: چندی پس از این واقعه شوم، به فکرم رسید همچنان که اقشار مختلف عرض ارادت خود را به شیوه‌های مختلف نسبت به سردار ابراز می‌کنند، من نیز در حد وسع خود به سردار دل‌ها خدمت کنم و همین ایده سبب پیدایش اثر حاضر شد.
 
شاعر جوان اردبیلی ادامه داد: «هفت خوان سلیمان» که به هفت فصل «نگاه سلیمان، گواه سلیمان، سپاه سلیمان، آه سلیمان، ماه سلیمان، راه سلیمان و جاه سلیمان» تقسیم شده است، با ظرایف شاعرانه و آرایه‌های ادبی، نقشه‌ای نظامی است که با اجتماع حروف الفبا جزئیات یک عملیات را توضیح می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: این اثر، قهرمانی دارد که در هفت خوان زندگی‌ خود اژدهاهای بسیاری را با شمشیر اراده‌ به دو نیم کرده است؛ اژدهای نفس، اژدهای استعمار، اژدهای پهلوی و اژدهای جغرافیایی مثل آمریکا و همچنان که در بخشی از کتاب هم آورده‌ام در این کتاب با هفت خوان حماسی کار دارم، اما هفت خوان من نه داستان خیالی است نه افسانه خالی؛ بلکه حقیقتی است عریان و قابل لمس که نه جلوه‌های ویژه دارد نه کوه‌های مصنوعی نه دریاهای آبکی؛ قهرمان را گریم نکرده‌اند، قهرمانش را همه می‌شناسند و از نزدیک لمس کرده‌اند. قهرمانی که رخشش همت، کلاه خودش ایمان، شمشیرش غیرت و سپرش مردانگی است.
 
به عقیده منافی، تاریخ همواره شاهد ظهور انسان‌های وارسته و اثرگذار بوده و بی شک سردار جبهه مقاومت اسلامی نیز یکی از این شخصیت‌های ماندگار است.
 
بنا به این گزارش، «هفت خوان سلیمان» در سال جاری، با شمارگان 1000 نسخه، در قطع رقعی، به قیمت 40هزار تومان، از سوی انتشارات خط هشت وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها