یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کتاب‌فروشان نمی‌توانند با سایت‌های فروش آنلاین رقابت کنند

مهدی عمرانلو گفت: بسیاری از کتاب‌فروشان نمی‌توانند با سایت‌های فروش آنلاین رقابت کنند، زیرا درحالی که برای عرضه کتاب با تخفیف اجازه ندارند اما سایت‌های فروش آنلاین به‌راحتی کتاب‌ها را گاهی با ۵۰ درصد تخفیف هم عرضه می‌کنند.

مهدی عمرانلو، مدیر کتاب‌فروشی آوند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کتاب‌فروشان طی ماه‌های اخیر گفت: تعطیلی‌هایی که طی ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع بیماری کرونا به مدت دو هفته یا یک هفته مستمر یا مقطعی رخ داد، همچنین کوتاه شدن زمان ارائه خدمات، تاثیر به‌سزایی در فروش کتاب‌فروشان داشته است و حجم قابل توجهی از فروش آن‌ها را کم می‌کند؛ زیرا این فرصت را از آن‌ها می‌گیرد که در زمان شلوغی مراجعه‌کنندگان، فروش داشته باشند.
 
وی ادامه داد: کتاب‌فروشان در این مدت با کاهش چشمگیر فروش روبه‌رو بوده‌اند و همین موضوع موجب شده است که در تامین هزینه‌های روزانه با مشکل روبه‌رو شوند.
 
عمرانلو درباره فروش کتاب به‌صورت اینترنتی عنوان کرد: اگرچه در این شرایط که به دلیل کرونا امکان رفت و آمد برای مردم وجود ندارد، خرید اینترنتی کمک خوبی به مردم برای تامین کتاب است؛ اما در این میان ارائه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف از سوی برخی سایت‌ها، ضربه‌های زیادی به کتاب‌فروشان زده است.
 
وی با طرح این موضوع که تخفیف‌های بالا کار را برای کتاب‌فروشان سخت کرده است، گفت: بسیاری از ما کتاب‌فروشان نمی‌توانیم با سایت‌های فروش آنلاین رقابت کنیم؛ زیرا درحالی که ما برای عرضه کتاب با تخفیف هم اجازه نداریم اما سایت‌های فروش آنلاین به راحتی کتاب‌ها را گاهی با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند.
 
عمرانلو با اشاره به تبعات این موضوع برای کتاب‌فروشان توضیح داد: این موضوع در درازمدت تبعات زیادی به همراه دارد و شاید در یک بازه یک‌ساله، بسیاری از کتاب‌فروشان مجبور به تعطیلی شوند؛ زیرا با خود می‌گویند اگر همه کتاب‌هایم را به یک دفتر ببرم و از طریق سایت اینترنتی آن‌ها را بفروشم، هم محدودیت ارائه تخفیف ندارم و هم می‌توانم فروش را در مسیر جدیدی ادامه بدهم.
 
وی تاکید کرد: اگرچه با پیشرفت تکنولوژی مسیرهای جدید، ابزارهای جدید و شیوه‌های جدید فروش ایجاد می‌شود اما نباید به این موضوع ختم شود که کتاب‌فروشی‌های فیزیکی به بن‌بست برسند و مجبور به تغییر کاربردی یا تعطیل شدن شوند.
 
عمرانلو همچنین درباره دغدغه‌های کتاب‌فروشان محلی گفت: کتاب‌فروش‌های محلی عملا به مردم یک منطقه محدود می‌شوند و کلا با مشتری‌های گذری روبه‌رو نمی‌شوند و تعطیلی‌هایی که طی ماه‌های اخیر رخ داده ضربه وارد کرده است، زیرا همان تعداد مشتریان محدود هم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کتاب‌فروشی مراجعه نمی‌کنند و رسالت کتاب‌فروشی محلی از بین می‌رود.
 
به گفته وی، کتاب‌فروشی‌های محلی با این هدف فعالیت می‌کنند که به مردم منطقه خدمات ارائه بدهند اما به دلیل مشکلات کرونایی عملا این موضوع تحت تاثیر قرار گرفت و فروش کتاب با اخلال روبه‌رو شد و به‌نظرم باید برای عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا در فضای مجازی راهکار و چاره‌ای اندیشیده شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها