دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
در نمایشگاه کتاب مساله فقط فروش نیست

به گفته مدیر فروشگاه نشر ققنوس، نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در نمایشگاه کتاب فقط مساله فروش کتاب مطرح نیست، بلکه پردازش، بسته‌بندی و ارسال خیلی مهم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت 99 آسیب‌های جدی به روند کاری ناشران وارد کرد. هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 از برگزاری هر رویداد فرهنگی مهم‌تر شناخته شده‌است، ناشران همواره در پی راهی برای جبران کاهش نقدینگی خود در ماه‌های گذشته بودند. به همین دلیل برای نخستین بار نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برگزار خواهدشد.
 
مهدی حسین‌زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس، ارائه زیرساخت قوی و سایت مدون را لازمه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دانست.   
 
فکر می‌کنید برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی بتواند برخی از مشکلاتی را که ناشران از برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب با آن مواجه شدند، جبران کند؟
امیدواریم که این اتفاق بیفتد، اما درنظر داشته باشید که نمایشگاهی به این وسعت نیازمند زیرساخت‌هایی قوی است. باید سایتی مدون و با اطلاعات کامل داشته‌باشد. این در حالی است که ناشران هنوز از چگونگی فعالیت این سایت اطلاعی ندارند. در دوره‌های پیشین نمایشگاه کتاب، نظر ناشران بزرگ پرسیده و نسخه آزمایشی آن نمایش داده می‌شد، اما برای این دوره از نمایشگاه کتاب فقط اطلاعاتی منتشر می‌شود که به صورت دستورالعمل است و عملی نیست.

مشکل اساسی نحوه ارسال کتاب به مخاطبان خواهدبود. برای مثال اگر مشتری در زاهدان از چهار ناشر خرید کند، آیا باید متحمل چهار هزینه پست شود؟ اگر هزینه پست برعهده ناشر باشد، این اجحاف در حق ناشر خواهدبود. مشخص نیست حداکثر تخفیفی که در این نمایشگاه ارائه خواهدشد، به چه میزان است. آیا دوباره امکانی برای کتاب‌سازها فراهم می‌شود تا بتوانند مانور بیشتری دهند؟
 
آیا این نمایشگاه می‌تواند به صورتی برگزار شود که زمینه‌ساز فروش کتاب در نمایشگاه شود و در دوران پساکرونا، شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب خارج از بحث فروش باشیم؟
به نظرم اگر این اتفاق بیفتد لطمه دو چندان بر پیکر کتاب‌فروشان خواهدبود، این مساله خوبی نیست که نمایشگاه کتاب در جایی و فروشگاه کتاب درجای دیگر برگزار شود، مخصوصا اگر فروش با تخفیف برای درازمدت درنظر گرفته‌شده‌باشد. اگر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب محدود و تخفیف در نظر گرفته‌شده قابل رقابت با کتاب‌فروشان باشد، مشکلی نیست، اما اگر این نمایشگاه برای مثال یک‌ماه ادامه داشته‌باشد -یا حتی شنیدم شاید بخواهند آن را به صورت دائمی برگزار کنند- این اتفاق خوبی برای کتاب‌فروشان نخواهدبود.
 
نمایشگاه کتاب تهران در شرایطی به صورت مجازی برگزار خواهدشد که ناشران از کمبود نقدینگی خود به دلیل برگزارنشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناراضی هستند. آیا این نمایشگاه می‌تواند برای ادامه فعالیت ناشران مفید باشد؟
هنوز شناختی از چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب نداریم، ابتدا باید این شناخت را به دست بیاوریم تا بعد بتوانیم درباره آن نظر بدهیم. فعلا فقط با شنیده‌ها این رویداد را بررسی می‌کنیم. نمی‌دانیم کنترل موجودی و ارسال توسط ناشر به چه صورت خواهد بود؟
 
نمایشگاه کتاب جیرفت را نمونه‌ای از آنچه برای نمایشگاه تهران برنامه‌ریزی شده‌است، اعلام کردند. آیا آن نحوه برگزاری می‌تواند نیازهای مخاطبان و ناشران را رفع کند؟
در نمایشگاه کتاب جیرفت شرکت نکردم. کلا در نمایشگاه‌های استانی شرکت نمی‌کنیم، اما سایت و شیوه دسترسی با سرچ عنوان کتاب را در آن دیدم. اما باید توجه داشت که در نمایشگاه کتاب، مساله فقط فروش نیست بلکه پردازش، بسته‌بندی و ارسال خیلی مهم است.

اگر افراد بخواهند از چند ناشر خرید کنند، چگونه باید این کار را انجام دهند؟ این درحالی است که متوجه محدودیت ظرفیت پست در طرح حمایتی خرید کتاب از طریق پست هستیم. بعد از همه‌گیری بیماری کووید19 فروش اینترنتی بالا رفته، اما ظرفیت پست تغییری نکرده‌است، با برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی، فشار مضاعفی بر پست وارد خواهدشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط