یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
نمایشگاه مجازی جیرفت آزمون خوبی بود

اعظم کیان‌افراز، انتظار فروش بالا از نمایشگاه کتاب جیرفت را منطقی ندانست و گفت: از نتیجه نمایشگاه مجازی کتاب انتظار نمی‌رود تا در بازار نشر و فروش کتاب تاثیر‌گذار باشد.

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، موضوع برگزاری نمایشگاه مطرح شد که با دیدگاه‌های مختلف همراه بود. می‌دانیم با توجه به ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی، همچنین ضرورت ایجاد فرصت برای عرضه کتاب به‌دلیل کمبود ویترین که همواره به‌عنوان یک معضل مطرح بوده، اولویت برگزاری فیزیکی این رویداد‌ها است.
 
وی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، به‌دلیل طولانی شدن شیوع ویروس کرونا، به‌عنوان بهترین راه برای جبران خسارت‌ها ناشران شناخته شد، افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استانی جیرفت، آزمون خوبی برای آشنایی و آمادگی ناشران با روند مشارکت در نخستین نمایشگاه مجازی و حضور در نمایشگاه مجازی کتاب و البته مخاطبان برای چگونگی ورود و خرید از سایت نمایشگاه، بود.
 
کیان‌افراز، با اشاره به استفاده از تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی برای دوره پسا کرونا، ادامه داد: بعد از توقف شیوع ویروس کرونا نیز می‌توان از تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی استفاده کرد و نمایشگاه را در هر دو قالب فیزیکی و مجازی برگزار کرد؛ البته تغییر و تحول سبک زندگی انسان‌ها، ناشی از ظهور فناوری‌های نوین و توسعه فضا‌ی مجازی در تغییر شیوه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب موثر است.
 
وی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استانی جیرفت را در شناسایی نقاط ضعف این شکل از نمایشگاه مهم ارزیابی و بیان کرد: با شناخت نقاط ضعف نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در جیرفت، می‌توان از این تجربه برای سال‌های آتی به‌عنوان مکمل نمایشگاه  فیزیکی نیز استفاده کرد. یکی از مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی، بهره‌مندی افراد کتاب‌دوستی است که امکان حضور در نمایشگاه فیزیکی و آشنایی با تازه‌های نشر را ندارند.
 
مدیر انتشارات افراز، با بیان این مطلب که وجود نقص در اجرای هر ایده و طرحی بدیهی است گفت: در نمایشگاه پیش‌رو، نمایشگاه مجازی کتاب، باید تلاش شود تا ایرادات نمایشگاه کتاب جیرفت برطرف شود؛ به‌عنوان مثال، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به‌عنوان مجری نمایشگاه کتاب تهران با تشکیل گروه متخصص حوزه‌ علوم کامپیوتر و امکان ارائه متن معرفی کتاب از سوی ناشر فراهم شود مزیت ارائه معرفی کتاب در سایت فروش نمایشگاه، به عادت مخاطب در لمس و تورق کتاب در نمایشگاه‌‌های مختلف فیزیکی به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مربوط می‌شود.
 
کیان‌افراز، توجه به جزئی‌ترین نکات در جلب نظر مخاطب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به آمار قابل‌توجه کتاب تولیدی و احتمال سردرگمی مخاطب برای دسترسی به کتاب دلخواه، پیشنهاد می‌کنم، ناشران براساس حوزه فعالیت مثلا ناشران کتاب‌های شعر‌، ادبیات، پزشکی و یا کمک درسی مقاطع مختلف و علوم‌اجتماعی براساس تالیف و ترجمه دسته‌بندی و امکان جستجو فراهم شود؛ بنابراین با این دسته‌بندی می‌توان به نمایشگاه تخصصی در آینده نیز فراهم شود.

فروش پایین نمایشگاه جیرفت دور از انتظار نبود
وی انتظار فروش بالا در نخستین تجربه برگزاری نمایشگاهی مجازی کتاب را چندان منطقی ندانست و ادامه داد: از نتیجه نمایشگاه مجازی کتاب انتظار نمی‌رود تا در بازار نشر و فروش کتاب تاثیر‌گذار باشد و البته تبلیغات در رونق نمایشگاه مجازی کتاب نقش بسیار مهم و ارزشمندی دارد. در‌حالی‌که نمایشگاه مجازی کتاب، نخستین تجربه، دست‌اندرکاران و ناشران محسوب می‌شود نمی‌توان از مخاطبان انتظار داشت.     
 
مدیر انتشارات افراز با بیان این مطلب که پیش‌بینی می‌شد که فروش ناشران در نمایشگاه مجازی پایین باشد، افزود: من و بسیاری از ناشران برای فروش بالا در نمایشگاه جیرفت ثبت‌نام نکردیم؛ بلکه این حضور صرفا با هدف آمادگی برای مشارکت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.  
 
کیان‌افراز، به نقش اساسی صدا و سیما در اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اشاره و تاکید کرد:  نقش صدا و سیما در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بسیار مهم است هرچند که پیش‌تر در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد این رویکرد نبودیم اما امید‌واریم، این همکاری بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا‌و‌سیما درباره نمایشگاه مجازی کتاب، شکل بگیرد.

وی ادامه داد: صنعت نشر به‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین صنایع کشور که مشاغل قابل‌توجهی زیرمجموعه آن را تشکیل می‌دهند، باید حفظ شود.فضای مجازی ابزار قابل‌توجهی برای معرفی کتاب است بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای نمایشگاه مجازی کتاب، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به تولید محتوا از‌جمله موشن‌گرافیک اقدام کند و حتی خود ناشران به تولید محتوا بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها