شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
وزارت فرهنگ و ارشاد می‌خواهد باری از روی دوش ناشران بردارد

مونا آرام‌فر، به نیاز ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب برای رفع دغدغه‌ها اشاره و طرح‌ پرسش‌ها را نشانه انتقاد درباره این تدبیر ندانست و عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه به‌‌ویژه در شرایط فعلی تلاش بسیار چشم‌گیری است.

مونا آرام‌فر، مدیر انتشارات شازده ‌کوچولو و تخته سیاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: تدبیر برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به تاثیرات شیوع کرونا بر کسب‌و‌کار‌های مختلف از‌‌‌جمله صنعت نشر، بسیار قابل ‌توجه و تقدیر است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این نمایشگاه، جایگزین سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست، ناشران برای حضور بهتر و موثر‌تر در نمایشگاه مجازی کتاب نیازمند حضور در نشست‌های توجیهی درباره عرضه کتاب‌های خود هستند.  
 
وی درباره اعتماد 488 ناشر از سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه جیرفت که افزایش 316‌تایی بیش از سال گذشته را نشان می‌دهد، افزود: پرسش‌های من درباره نمایشگاه مجازی به‌عنوان انتقاد از جریان برگزاری نمایشگاه نیست. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اقدام بسیار بزرگ و مهمی، به‌و‌یژه در شرایط فعلی است و اطلاع‌رسانی یکی از ابزار‌های‌ اساسی برای معرفی ابعاد مختلف این نمایشگاه است. از مجری برگزاری نمایشگاه مجازی می‌خواهم به پرسش‌ ناشران متقاضی حضور در این نمایشگاه از‌جمله زیر‌ساخت‌ها و پشتیبانی فروش و ارسال بسته‌های خرید، اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند.
        
این ناشر حوزه کودک و نوجوان، افزایش میزان مشارکت ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب را نیازمند افزایش اطلاع‌رسانی دانست و ادامه داد: به‌عنوان یک ناشر، با 16 سال سابقه فعالیت، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را اقدام مهم و قابل‌توجهی می‌‌دانم. برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به‌معنای اعلام موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی می‌‌‌کنم به این معنا که  در شرایط سخت، برای حمایت از شما هستیم و می‌خواهیم باری از دوش ناشران برداریم.
 
ارام‌فر، با بیان این مطلب که بی‌تردید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، هزینه‌های گزافی را بر دوش دولت قرار داده‌است بیان کرد: علاوه‌بر هزینه‌های مادی، برنامه‌ریزی این نمایشگاه انرژی مضاعفی از مجری طرح بابت برپایی نشست‌های مختلف‌ها گرفته‌است چراکه تجربه اداره دو نشر به من ثابت کرده اجرای یک ایده به جلسات مختلف و متعددی نیاز دارد؛ به‌نظرم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه به‌‌ویژه در شرایط فعلی تلاش بسیار چشم‌گیری است.                 
 
وی افزود: به‌نظر می‌‌رسد، فرهنگ کتاب‌و کتابخوانی  و سرانه مطالعه در ایران که سال‌هاست به دلایل مختلف ضعیف و رو‌ند رو‌به کاهش دارد، متاثر از کرونا چند برابر ضعیف‌تر شده‌؛ بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی برای احیا این فرهنگ باشیم.
 

مدیر نشر شازده‌کوچولو، با اشاره به کاهش و افت شدید کتابخوانی حتی بین قشر کتابخوان افزود: در‌حالی‌که به‌‌نظر می‌رسید شرایط قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا، زمینه‌ساز افزایش توجه به کتاب و کتابخوانی شود اما تجربه مراوده با دانشجویان در کمتر از یک‌سال گذشته نشان می‌دهد، مطالعه حتی بین قشر دانشجو بسیار افت کرده‌است.   
 
آرام‌فر به تاثیر مشکلات اقتصادی بر همه حلقه‌های نشر اشاره کرد و ادامه داد: کرونا میزان تولید کتاب را کاهش داد و میزان تولید دو نشر شازده کوچولو و تخته سیاه بعد از شیوع ویروس کرونا در مقایسه با سال‌‌های گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها