شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
چاپ کتاب با ناشر، عَرضه با نویسنده!

«پوریا منزه» داستان‌نویس نجف‌آبادی پس از کش‌وقوس‌های سخت و گزینشی بازار نشر، پس از دو دهه فعالیت ادبی، حالا خودش برای چاپ کتاب‌هایش آستین بالا زده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، با توجه به آمار تیرماه 1399 موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مبنی بر رشد 7799 عنوانی انتشار کتاب در کشور، بازار رقابت در حوزه کتاب، تنگ‌تر و سخت‌تر شده است. اگر کتاب‌های زرد و سفارشی و نیز درسی را از این آمار فاکتور بگیریم، خواهیم دید که مرکزگرائی، بودجه‌های تبلیغاتی نشرهای دولتی و معتبر پایتخت، بالاخص در حوزه هنر و ادبیات، دیده شدن در میان علاقه‌مندان به کتاب را توسط جوان‌ترها، تازه‌کارها و ساکنان شهرهایی بجز پایتخت را سخت و به مرور سخت‌تر می‌کند.
 
«پوریا منزه» داستان‌نویس دهه شصتی متولد نجف‌آباد، یکی از نویسندگانی است که در کش و قوس سخت و گزینشی بازار نشر، پس از دو دهه فعالیت ادبی، حالا دیگر خودش برای چاپ کتاب‌های جدیدش آستین بالا زده است. «بویایی»، «ایستگاه» و «آدم برفی‌های خندان» از آخرین کتاب‌های به چاپ رسیده اوست که در نشست‌هایی در اصفهان، شیراز، تهران و بابل رونمایی شده و به فروش رسیده است.
 
او درباره سال‌ها فعالیت ادبی خود به خبرنگار ایبنا گفت: من از سال ۱۳۸۱ به نوشتن علاقه‌مند شدم و پس از گذراندن دوره‌های نویسندگی با سلمان باهنر سپس زنده‌یاد احمد بیگدلی، از سال ۱۳۸۹ به‌طور جدی به مطالعه کتاب‌های زیادی پیرامون نویسندگی پرداختم و در عین حال از پیگیری سینمای جهان غافل نبودم.
 
او ادامه داد: اولین رمانی که حوالی ۱۳۹۰ شروع به نوشتن آن کردم، رمانی است که بارها عنوان آن تغییر کرد و حالا تحت عنوان «ایالات انفرادی» در میانه‌های راه قرار دارد. سال ۹۱ رمان اژدها را شروع کردم که به لطف خدا در مهرماه ۹۹ پس از هشت سال زخم و زحمت بالاخره به پایان رسید و اکنون در انتظار چاپ قرار دارد.
 
 
منزه بیان کرد: رمان «ایستگاه» که به‌تازگی منتشر شده از یک ایده‌ کوتاه در سال ۹۴ در ذهن من شکل گرفت و از اسفند ۹۷ تا مهر ۹۸، به شکل ضربتی و روزی شاید 10، 12 ساعت نوشتن و بازنویسی کردن به پایان رسید. این رمان در سبک «فن فیکشن» و به ستایش سینما نوشته شده است و شاید اگر ساده آن را معرفی کنم، چیزی شبیه به «آلیس در سرزمین عجایب» ولی کمی تخیلی‌تر و متفاوت‌تر.
 
این نویسنده با اشاره به کتاب جدیدش گفت: رمان «بویایی» پیش از «ایستگاه» مهر امسال به چاپ رسید و تمام نسخه‌های چاپ اول به فروش رسید. «بویایی» درباره آدمی است که یک روز از خواب بیدار می‌شود و بوی بدی می‌دهد. از طرف دیگر بنده از سال ۱۳۸۴ شعر گفتن را ابتدا نه چندان جدی و از حوالی ۸۹ ۹۰ کمی جدی‌تر آغاز کردم. مجموعه شعر «آدم برفی‌های خندان» قسمتی از شعرهای کوتاه بنده است که از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ سروده شده است.
 
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط کرونا و گرانی کاغذ و علل‌ دیگر خود بنده مسئول فروش کتاب‌های خودم هستم؛ هجده سال عمر کمی نیست برای رسیدن به هدف ولی خرسندم و امیدوارم مخاطب بنده هم از خواندن کتاب‌هایم لذت ببرد. هر سه کتاب پایانی توسط نشر ایجاز به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها