پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
آغاز به کار طرح «کتابرسان» در قم

طرح «کتابرسان» از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان قم با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای کار خود را آغاز کرد.

سجاد عمرانی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در مورد طرح «کتابرسان» گفت: با توجه به تداوم وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان و عدم دسترسی کاربران به کتابخانه‌های عمومی به صورت حضوری، طرح «کتابرسان» با تدبیر این اداره کل و با شعار کتابخانه در منزل با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای عملیاتی شد.
 
عمرانی از رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بسته‌بندی و ارسال کتب به درب منزل اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی (در مرحله اول) تنها در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) اجرا می‌شود.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) به نشانی http:samanpl.ir ، کتاب مورد نظر خود را در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) جستجو و نسبت به ثبت آن اقدام کنند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین اعضا می‌توانند به صورت تلفنی با شماره 37702309 داخلی 233 و 234 (میز امانت) تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنند. کتاب‌های درخواستی پس از تجمیع، به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و در پایان هر هفته به درب منازل اعضا ارسال خواهد شد.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: اعضا می‌توانند به صورت تلفنی نسبت به تمدید یا عودت کتاب‌های دریافتی اقدام کنند. کتاب‌های دریافتی از اعضا در کتابخانه به مدت یک هفته قرنطیه خواهد شد و سپس به چرخه امانت بازخواهد گشت. وی از گسترش این طرح به سایر کتابخانه‌ها در صورت استقبال اعضا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند به رونق هر چه بیشتر کتابخوانی و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای کمک کند. عمرانی همچنین تداوم این طرح را منوط به شرایط کرونایی و تصمیمات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی کتابخانه‌های عمومی دانست.

عمرانی در پایان بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان از لحاظ فیزیکی طبق مصوبه ستاد ملی کرونای استان تعطیل هستند اما فعالیت کتابداران در فضای مجازی و اجرای برنامه‌های ترویجی در آن بستر ادامه دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر سازمان‌های فرهنگی باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها