دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
تلاش کردیم شعرهای این مجموعه به انتخاب شاعران باشد

پیوند فرهادی از تولید مجموعه 20 جلدی «شعر شباب» برای نوجوانان خبر داد و گفت: سلیقه شاعران، ذائقه مخاطب دبیرستانی و فاصله گرفتن از نگاه سنتی و کودکانه‌ به شعر نوجوان، معیارهای اصلی در گزینش شعرهای این مجموعه بود.

پیوند فرهادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مجموعه 20 جلدی «شعر شباب» که به تازگی از سوی انتشارات گویا به چاپ رسیده، گفت: ما فکر می‌کردیم کتاب‌های شعر نوجوانی که در بازار هستند خیلی باب میل نوجوان‌ها نیست و همین مساله سبب شده آن‌ها بیشتر به سوی خواندن شعر بزرگسال گرایش پیدا کنند و گویی ژانری که مخصوص شعر نوجوان وجود دارد، بیشتر یک نوع ژانر قراردادی بین شاعران و مولفان است و مخاطب، خیلی آن را نمی‌پسندد و احساس می‌کند سطح درک و فهمش از این شعرها بیشتر است یا گاهی تصویرگری‌های کتاب‌های نوجوان را نمی‌پسندند. براین اساس تابستان سال گذشته ایده تولید مجموعه «شعر شباب» برای نوجوانان شکل گرفت و جلساتی با آقای میرباقری، مدیر نشر گویا داشتیم و از پاییز 98 گرفتن شعر از شاعران و آماده‌سازی کتاب‌ها آغاز شد.
 
این شاعر و منتقد ادبی افزود: ما از بین شاعران پیشکسوت و جوان‌تر حوزه نوجوان 20 شاعر را از طیف‌های سنی مختلف، انتخاب کردیم و از شاعران خواستیم از بین شعرهایی که در طول این سال‌ها سروده‌اند، تعدادی را گلچین کنند و آن‌هایی را که خودشان فکر می‌کنند برای مخاطب نوجوان در مقطع دبیرستان مناسب‌تر است، انتخاب کنند و برای ما بفرستند. 

فرهادی در ادامه بیان کرد: از طرفی شاعران هم همیشه از این مساله شاکی‌اند که هرجا که مجموعه شعر ما چاپ می‌شود، بیشتر مطابق سلیقه ناشر است و هیچ‌وقت مجموعه‌ای از شعرهای ما چاپ نشده که به انتخاب و سلیقه خودمان باشد و براین اساس تلاش کردیم شعرهای این مجموعه به انتخاب خود شاعران باشد. موضوع خاصی هم مدنظر نبود، موضوع شعر‌ها عمدتا  عشق پاکیزه در دوران جوانی، عشق به وطن، مسائل اجتماعی و... است.
 
وی در نظر گرفتن سلیقه شاعران و سلیقه مخاطب دبیرستانی را دو معیار اصلی در گزینش شعرهای این مجموعه عنوان کرد و گفت: کوشیدیم از نگاه سنتی و کودکانه‌ای که به شعر نوجوان وجود دارد، فاصله بگیریم و می‌خواستیم خود شاعران بهترین شعرهایشان را انتخاب کنند و معیاری هم مبنی براینکه شعری تا به‌حال چاپ نشده باشد، نداشتیم بنابراین ممکن است برخی از شعرهای این مجموعه در آثار دیگر شاعران هم باشد.
 
این شاعر حوزه کودک و نوجوان، درباره وضعیت شعر نوجوان در کشور گفت: شاعران ما به شعر نوجوان خیلی اهمیت می‌دهند و خیلی برای‌شان دغدغه است ولی نوجوانان خیلی از کتاب‌های شعری که برای‌شان منتشر می‌شود، استقبال نمی‌کنند، یعنی شناخت مخاطب و تعریفی که از سن نوجوان شده خیلی مشخص نیست و بلاتکلیف مانده و شعری که معمولا در کتاب‌ها به عنوان شعر نوجوان شناخته می‌شود شعری است که مناسب گروه سنی «ج» است و نوجوانان دبیرستانی بیشتر از این سطحی که برای‌شان شعر سروده می‌شود، انتظار دارند و به همین دلیل سراغ شعر بزرگسال می‌روند.
 
فرهادی اظهار امیدواری کرد ناشران بزرگ و حرفه‌ای بیشتر از قبل به چاپ شعرهای نوجوان گرایش پیدا کنند.
 
به گفته وی، اسدلله شعبانی، مهدیه نظری، محمود پوروهاب، جواد محقق، جعفر ابراهیمی، احمد میرزاده، علی باباجانی، عباسعلی سپاهی یونسی، طیبه شامانی(طناز)، هادی خورشاهیان، سیدعلی کاشفی خوانساری، شاهین رهنما، افشین علا، کمال شفیعی، حسین تولایی، سودابه امینی، مریم زرنشان، انسیه موسویان، مهدی مردانی و مهدی مرادی شاعرانی هستند که در این مجموعه اثر دارند.
 
 

عنوان‌های این مجموعه 20 جلدی عبارتند از: «پرنده بودم، به تو می‌اندیشم، ماهی رود توام، تو را دوست دارم، ساز سیمینه رود، تخته سفید دل من، شب نرم نرم از پشت کوه آمد، آلزایمر، باز هم که دیر آمدی، دریاچه‌ای در استکان، بوی بال فرشته می‌آید، بیت من خانه نیست، شانه دورترین مترسک جهان، اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند، بیدمشک‌ها چقدر عاشق‌اند، درخت پیراهنش را به باد خواهد داد، ترانه‌های زلیخا، پروانه پنهان، صدای پنجره می‌آید و عشق با فونت بولد هفتاد»
 
مجموعه 20 جلدی «شعر شباب» با دبیری سودابه امینی و پیوند فرهادی و مدیریت هنری و تصویرسازی سعید باباوند با شمارگان 500 نسخه برای هر جلد، از سوی نشر گویا منتشر شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها