یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
مجموعه شعر «کوهستان» کتابی در ستایش عشق است

علی حسینی با اعلام خبر چاپ مجموعه شعرش گفت:‌ به گمانم مجموعه شعر «کوهستان» کتابی در ستایش عشق است در زمانه‌ای که همه چیز علیه عشق است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی روزهای گذشته مجموعه شعر «کوهستان»، اثر علی حسینی از سوی نشر چشمه راهی بازار کتاب شد.
 
علی حسینی در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح این اثر اظهار کرد: نوشتن یک کتاب شعر، مثل نوشتن یک رمان نیست. نمی‌توانی تصمیم بگیری یک کتاب شعر بنویسی آنگونه که نوشتن یک رمان را آغاز می‌کنی؛ اما اگر به قدر کافی در ادبیات دوام آورده باشی، می‌توانی حس کنی که حالا زمان آن فرا رسیده است که حاصل یک دوره‌ نوشتاری‌ات را بریزی در یک کتاب کوچک و لاغر و از امنیت نامرئی بودن بیرون بیایی.
 
وی ادامه داد: این اتفاق در دهه‌ سوم نوشتاری من رخ داده و کتاب «کوهستان» در واقع، گزیده‌ای از صدها شعری است که در ده سال اخیر نوشته‌ام. شعرها از هیاهوی شعر امروز به دورند همان‌طور که خود من در این دوری هستم و آنقدری از کتاب که مجوز چاپ گرفته است منعکس‌کننده‌ جهان شخصی من و بازتاب‌های من در برابر رنج هستی است.
 
این شاعر با اشاره به فضای کتاب گفت: اکتاویو پاز می‌گوید تاریخ ادبیات را می‌توان در دو چیز خلاصه کرد: عشق و مرگ. اگر قائل به این تقسیم‌بندی پاز باشیم می‌توانم بگویم کتاب «کوهستان» در نیمه‌ عشق است و بیشتر شعرهای آن در سال‌هایی نوشته شده که پر از اندوه بوده‌ام و تنها نوشتن بوده که دوری و ترکیب هستی را برایم تحمل‌پذیر کرده است. به گمانم «کوهستان» کتابی در ستایش عشق است در زمانه‌ای که همه چیز علیه عشق است.
 
وی افزود: پاز در جایی دیگر می‌گوید: «شاعر باید برای خودش بنویسد اما شعر او، باید با مخاطب ارتباط بر قرار کند.» همه جا حرف از مخاطب است. اگرچه شیوه‌ نوشتاری من به گونه‌ای نبوده که در لحظه‌ی سرایش گوشه‌چشمی به بحران مخاطب داشته باشم؛ اما تا کنون این لطف شامل حالم بوده است که آنچه می‌نویسم توسط گستره‌ متنوعی از جامعه خوانده و پذیرفته شود و تنها، فرزند خانگی جامعه‌ ادبیات نباشد.
 
در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:
«به شهر‌های دیگر می‌گریزم
و مرا می‌یابی
نامم را عوض می‌کنم
و مرا می‌یابی
چهره‌ام را بر می‌دارم
و به جایش
صورت درختان را می‌گذارم
و دوباره مرا می‌یابی
ای تنهایی!
 
دیشب
بر تن طولانی‌ام
جوانه‌ای کوچک دیدم؛
این باید ردیابی‌چیزی باشد
که طبیعت در تنم کار گذاشته است.»
 
مجموعه شعر «کوهستان» در 112 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به‌بهای 23 هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها