جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
فعالیت کتابداران کتابخانه‌های شهرداری در فضای مجازی/ مناسب‌سازی کتابخانه‌های شهرداری برای معلولان ادامه دارد

فاطمیان‌پور درباره فعالیت کتابداران در ایام کرونا برای دسترسی مخاطبان به منابع کتابخانه بیان کرد: با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها در ایام کرونا و عدم حضور مراجعه‌کنندگان در محیط کتابخانه، کتابداران در فضای مجازی ورود پیدا کردند و هرروز کلیپ‌هایی را در حوزه معرفی کتاب، خوانش کتاب‌ها با نویسندگان و اهالی حوزه ادب تولید می‌کنند.

سید‌علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مناسب‌سازی اقدامات و محیط کتابخانه‌های سازمان شهرداری برای معلولان و افراد کم‌توان بیان کرد: پس از قاعده کرونا بسیاری از مناسبات کتابخانه‌ها تغییر کرد و عملا چراغ کتابخانه‌ها خاموش شد و مراجعه‌کنندگان، اهل فکر و ... دیگر در مجموعه کتابخانه‌ها حضور ندارد. قالب کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که بیش از ۱۱۰ کتابخانه است، در فضا داخلی فرهنگسراهای سازمانی است و کمتر کتابخانه‌ای داریم که مستقل از فضای فرهنگسراها باشد که تعداد آن به ۱۰ یا ۱۲ کتابخانه مستقل می‌رسد.
 
وی افزود: تمام تلاش مجموعه سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران این بود که به‌عنوان بهره‌برداران این مجموعه، فضاهایی را برای معلولان فراهم کند. به‌ویژه اینکه دو کتابخانه برای معلولان ایجاد شده که این تعداد به ۳ کتابخانه افزایش یافت.
 
فاطمیان‌پور عنوان کرد: تمام تلاش ما این بوده‌‌است که تمام اقشار مختلف شهر تهران بتوانند از مجموعه کتابخانه‌های شهرداری استفاده کنند. همچنین در بحث فضاهای ساختمانی و حمل‌ونقل ویژه معلولان تلاش کرده‌ایم که کتابخانه‌های سازمان شهرداری در طبقه همکف سازمان قرار بگیرد و یا اگر  کتابخانه‌ها که در طبقات فوقانی فرهنگسراها قرار گرفته‌بود، بخشی از کتاب‌ها از جمله کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را به طبقه همکف منتقل کنیم. امیدواریم اگر نقصی در کار وجود دارد به مجموعه اطلاع داده شود تا نقص‌های موجود را با محدودیت‌های مالی و فیزیکی برطرف کنیم.
 
وی ادامه داد: البته در حوزه نابینایان کارویژه‌های متعددی را با بخش‌های خصوصی در شرف اقدام داریم که به‌دلیل کرونا این فعالیت‌ها متوقف شده و امیدواریم پس از عادی‌شدن شرایط این فعالیت‌ها را ادامه بدهیم.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به بحث امانت کتاب به مراجعه‌کنندگان در دوران کرونا گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، ضدعفونی‌کردن کتاب‌های امانت داده‌شده‌است که موجب آسیب به فیزیک کتاب می‌شود و به‌دلیل جلوگیری از آسیب کتاب نتوانستیم کتاب‌ها را از کتابخانه برای امانت به دست مخاطبان برسانیم و با محدودیت‌هایی در زمینه انتقال کتاب مواجه شدیم و امیدواریم هرچه زودتر برطرف شود.
 
فاطمیان‌پور درباره فعالیت کتابداران در ایام کرونا برای دسترسی مخاطبان به منابع کتابخانه بیان کرد: با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها در ایام کرونا و عدم حضور مراجعه‌کنندگان در محیط کتابخانه، کتابداران در فضای مجازی ورود پیدا کردند و هرروز کلیپ‌هایی را در حوزه معرفی کتاب، خوانش کتاب‌ها با نویسندگان و اهالی حوزه ادب تولید می‌کنند. حدود 10هزار کلیپ معرفی کتاب در فضای مجازی درحال انتشار است که از قابلیت کتابداران سازمان فرهنگی-هنری شهرداری است. همچنین پویشی را در حوزه کتاب و کتابخوانی به‌نام پویش کتابخوانی 2020 تولید کرده‌ایم و امیدوارم مردم عادت کنند که روزانه 20 دقیقه کتاب بخوانند و این امر موجب ارتقاء سرانه مطالعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها