دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
ردپای انسان صنعتی در ماجرای گرم شدن زمین

یوسف ثبوتی با اشاره به انتشار ویرایش جدید کتاب «زمین گرم؛ ارمغان سده بیست‌ویکم» در سال آینده، گفت: درباره تغییر اقلیم، مسأله‌ای که برای من به‌عنوان یک دانشگاهی و پژوهشگر مطرح بوده، این است که زمین به خاطر فعالیت‌های 250 سال اخیر انسان به‌طور غیرطبیعی گرم شده و اینکه مبانی فیزیکی آن چه بوده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پروفسور یوسف ثبوتی؛ چهره ماندگار فیزیک، مؤسس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، عضو دائمی فرهنگستان علوم ایران، عضو دائمی فرهنگستان علوم جهان و برنده جایزه کتاب سال (1374)، ازجمله چهره‌های شناخته‌شده دنیای دانش است که هشت دهه از عمر خود را صرف آموختن و آموزاندن علم و قلم راندن در این حوزه کرده و در آستانه نهمین دهه از عمر خود هنوز چشمه علم و قلمش جوشان و زنده است.
 
وی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار ایبنا درباره جدیدترین تألیفات خود، بیان کرد: «زمین گرم؛ ارمغان سده بیست‌ویکم» کتابی است که انتشارات گیتاشناسی آن‌را منتشر کرده و به احتمال زیاد ویرایش جدید آن در سال آینده منتشر خواهد شد.
 
این چهره ماندگار فیزیک با اشاره به اهمیت موضوع این اثر، ادامه داد: تغییر اقلیم که امروزه با گرم شدن زمین نیز پیوند دارد، یک مسأله بزرگ بین‌المللی و به‌روز است. تمام دولت‌ها، کشورها، انسان‌ها، دانشمندان و صاحبان تکنولوژی و سرمایه، هرکدام وظیفه‌ای در این زمینه دارند. مسأله‌ای که برای من به‌عنوان یک دانشگاهی و پژوهشگر مطرح بوده این است که زمین به خاطر فعالیت‌های 250 سال اخیر انسان چرا به‌طور غیرطبیعی گرم شده و مبانی فیزیکی آن چه بوده است.
 
پروفسور ثبوتی گفت: بسیاری از اهالی علم و پژوهشگران بر این باورند که زمین به‌طور غیرعادی گرم می‌شود و به‌نظر می‌رسد انسان صنعتی سده‌های نوزدهم و بیستم در این گرم شدن نقش داشته است. اقلیم سده بیست‌ویکم چه بخواهیم، چه نخواهیم با اقلیمی که انسان، جانور و گیاه با آن انس داشته، متفاوت و بسیاری از پیامدهای آن ناخوشایند خواهند بود.
 
وی افزود: ارگان‌های بین‌المللی از سازمان ملل تا نهادهای علمی و زمین‌شناسی و هواشناسی، فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داشته‌اند که در این کتاب به این موارد نیز اشاره شده است.
 
تألیف «فیزیک گرما و مکانیک آماری»
این عضو فرهنگستان علوم جهان با اشاره به دیگر اثر جدید خود، بیان کرد: کتاب درسی «نسبیت خاص و عام» ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز اثر کم‌حجمی است که از سوی مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است. شیوه تدوین این کتاب به‌گونه‌ای است که بتوان مبانی نسبیت خاص و عام را در یک سال درسی به دانشجویان تدریس کرد.
 
پروفسور ثبوتی در پایان درباره اثر در دست تألیف خود، گفت: کتاب «فیزیک گرما و مکانیک آماری»، حاصل سال‌ها تحقیق و تدریس من است که تألیف آن در مراحل پایانی است و هنوز آن‌را برای چاپ به ناشری نسپرده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها