چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
پیشنهاد فعالیت دو ساعته کتاب‌فروشان در تعطیلات کرونایی/ورشکستگی کتاب‌فروشی‌ها را تهدید می‌کند

محمد یراقچی معتقد است؛ تعطیلی، بر کسب‌و‌کار و درآمد کتابفروشان تاثیر زیادی داشته‌است، در حالی‌که اگر بدون بازگشایی کتابفروشی، در ساعت‌های محدود و با کرکره پایین یکسری کارها را انجام دهند، مردم و کتاب‌فروشان هر دو منتفع می‌شوند.

مجید یراقچی رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی کتابفروشی‌ها عنوان کرد: یکی از ابزار‌هایی کاربردی برای پُر کردن اوقات فراغت دوران قرنطینه، کتاب است اما با تعطیلی کتابفروشی‌ها، امکان فروش کتاب از بین رفته و تلاش‌ها برای بازگشایی  کتاب‌فروشی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌است.  

وی افزود:‌ پیشنهاد می‌کنیم، کتابفروشان حداقل بتوانند روزی یک تا دو ساعت به محل کار خود بروند و کارهای جاری خود را به‌صورت فروش آنلاین، غیرحضوری و تلفنی انجام دهند.
 
یراقچی با بیان اینکه این‌ روزها بسیاری از مشتریان کتابفروشی تماس می‌گیرند و درخواست کتاب دارند، گفت:‌ برخی از آن‌ها فهرست بلندبالایی برای خرید و مطالعه در ایام قرنطینه دارند و سفارش‌های خود را اعلام می‌کنند اما مجبوریم به آن‌ها بگوییم که تعطیل هستیم و تامین سفارش‌ها را به بعد از دو هفته قرنطینه موکل می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: تعطیلی، بر کسب‌و‌کار و درآمد کتابفروشان تاثیر زیادی داشته‌است، در حالی‌که اگر بدون بازگشایی کتابفروشی، در ساعت‌های محدود و با کرکره پایین یکسری کارها را انجام دهند، مردم و کتاب‌فروشان هر دو منتفع می‌شوند. 
 
یراقچی با بیان اینکه امکان حضور محدود کتاب‌فروشان در فروشگاه، شاید یک‌دهم درآمد معمولی هر کتابفروشی بشود، تاکید کرد: همین حضور محدود، کمک و راهکاری است که در این روزهای کسادی بازار کتاب و کتابخوانی، کتابفروشان را یاری دهد؛ اگر وضعیت به همین‌گونه ادامه پیدا کند کتابفروشی‌ها که در آستانه ورشکستگی قرار دارند، وضعیت بدی را تجربه می‌کنند.
 
وی همچنین درباره لزوم تامین زیرساخت، برای ورود کتابفروشان به فضای مجازی گفت: این کار نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است زیرا بسیاری از کتابفروشان این امکان را ندارند که به عرصه فروش اینترنتی و آنلاین وارد شوند؛ حتی خیلی کتابفروشی‌ها کامپیوتر ندارند اما معتقدم که بهتر است زیرساخت حضور آنان در فضای مجازی فراهم شود.
 
مسابقه تخفیف را کنار بگذاریم
یراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود با انتقاد از فروش کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف گفت: بررسی و برخورد با اعمال تخفیف‌های غیرمتعارف که بازار کتاب و کتاب‌فروشان را در اختیار خود گرفته انتظار دیگر کتاب‌فروشان است. ‌ 
 
وی ادامه داد: اگرچه هفته گذشته طرح تخفیف پاییزه کتاب برگزار شد اما بلافاصله بعد از آن، بسیاری از ناشران کتاب‌ها را با تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌فروشند و الان هم که کتابفروشی‌ها تعطیل‌اند، این روند ادامه دارد در حالی‌که می‌توانند، حداقل، تخفیف ندهند یا کتاب را به قیمت پشت جلد و 10 درصد تخفیف بفروشند.
 
یراقچی با بیان اینکه مسابقه تخفیف کتاب در یک‌سال اخیر اپیدمی شده و مثل کرونا بلای جان کتابفروشان شده‌است، عنوان کرد: این مشکل بزرگ حل نشده و امروز، یکی از مهمترین مشکل کتابفروشان تخفیف‌هایی است که از نظر ما غیرمجاز است. با وجود اینکه قانون و مقررات وجود دارد اما نادیده گرفته می‌شود.
 
وی بیان کرد: در کنار این تخفیف‌ها دستفروشان و کتاب‌های قاچاق نیز آسیب دیگری است که وضعیت کسب‌و‌کار همکاران ما را تهدید می‌کند؛ در این زمینه ضروری است از طرف ناشران، کتابفروشان و رسانه‌ها، مردم از این پدیده غیرفرهنگی مطلع شوند زیرا بسیاری از این کتاب‌ها که از دستفروش‌ها خریداری مي‌کنند قاچاق است و قطعا اگر مردم بدانند آن‌ها را خریداری نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها