چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
«شهره شهر»؛ اثری درباره زندگی پدر گردشگری خراسان

کتاب «شهره شهر» خاطرات حسین ادیبیان، پدر تورگردانی و گردشگری خراسان بزرگ به بازار نشر آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «شهره شهر»، نخستین تلاش انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان، در حوزه ثبت تاریخ صنعت گردشگری این خطه از کشور محسوب می‌شود که در 164 صفحه توسط انتشارات «محقق» منتشر شده است.

این کتاب توسط رضا سلیمان نوری نوشته شده است. وی که رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ است، پیشتر هم کتاب «خیابان ارگ مشهد» را روانه بازار کرده بود. «شهره شهر» را الهام پارسایی ویراستاری کرده است.
 
رضا سلیمان نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در مورد فصل‌های این کتاب گفت: کتاب «شهره شهر» شامل 4 فصل خاطرات، نکوداشت، ارج‌نامه و تصاویر است. در فصل خاطرات که اصلی‌ترین بخش این کتاب است، با استفاده از روش مصاحبه، اطلاعات قابل توجهی از گردشگری و تاریخ خراسان، حدفاصل دهه‌های 30 تا 70 شمسی، از زبان حسین ادیبیان ارائه شده است.

به گفته وی، ناگفته‌هایی از استاد محمدتقی شریعتی، امام موسی صدر، حاج مهدی شجریان، نخستین فعالیت‌های گردشگری در خراسان و نخستین تورهای خارج کشور پس از انقلاب از جمله مطالب خواندنی این بخش است.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ اضافه کرد: فصل دوم این کتاب به آنچه در آیین نکوداشت حسین ادیبیان رخ داده، اختصاص دارد و در فصل سوم، با عنوان «ارج‌نامه» علاوه بر خانواده برخی از دوستان حسین ادیبیان از جمله استاد محمدرضا راشد محصل و دکتر احسان شریعتی به اظهار نظر درباره وی پرداخته‌اند. فصل پایانی این کتاب هم به تصاویری اختصاص دارد که برخی از آن‌ها منحصر به فرد بوده و جنبه تاریخی دارد. 
 
به گفته سلیمان نوری، حسین ادیبیان بیش از نیم قرن است که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند و در این مدت، نه‌تنها شاگردان بسیاری را پرورش داده که اکنون هرکدام از آنها در حرفه خود سرآمد و شاخص هستند بلکه، بسیاری از راه‌های نرفته را برای نخستین بار تجربه کرده است و دیگران در امتداد گام‌های گذاشته شده توسط او، در این راه ها گام برداشته‌اند. برگزاری تورهای درون شهری و همچنین تورهای ایران‌گردی، خاصه تورهای ویژه شمال کشور و همچنین تورهای ویژه سفر به همسایگان شمالی برای نخستین بار در تاریخ خراسان و در اغلب موارد کشور از جمله راه هایی است که استاد حسین ادیبیان آن را آغاز کرده و دیگران هرچه کرده‌اند گام گذاشتن در جا پای ایشان بوده است.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در انتها اضافه کرد: البته استاد ادیبیان همچون اغلب بزرگمردان دیگر، فردی چند بعدی است و علاوه بر فعالیت‌های بسیار ویژه در حوزه گردشگری، اقدامات ارزنده‌ای در برخی حوزه‌ها انجام داده که کمتر کسی از آن‌ها مطلع هستند؛ فعالیت در حوزه کمک درست و با برنامه به نیازمندان و همچنین از تفسیر قرآن کریم از جمله آن‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها