سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
وارداتی بودن صنعت چاپ آسیب‌های زیادی به فعالان آن وارد کرده است

محمدتقی کوچک‌زاده گفت: بیش از ۹۹ و نیم درصد صنعت چاپ وارداتی است و این وارداتی بودن آسیب‌های زیادی به فعالان صنعت چاپ وارد کرده و متاسفانه خلا حمایت‌های بخش دولتی موجب شده که چاپ به مرور از بین برود.

محمدتقی کوچک‌زاده فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیرات بیماری کرونا بر فعالیت چاپخانه‌داران عنوان کرد: کرونا یک اپیدمی جهانی است که بر تمام صنایع تاثیرگذاشته؛ یکسری از صنایع را از بین برده، یکسری از صنایع را به حالت نیمه تعطیل در آورده و برخی صنایع دیگر در کنار این وضعیت رونق گرفته‌اند.
 
وی ادامه داد: اما وضع اقتصادی کنونی چاپخانه‌داران ناشی از بیماری کرونا نیست بلکه بحث عدم مدیریت دولتی است ک ه در طول سالیان مختلف اعمال شده و اکنون نتیجه آن را شاهد هستیم وگرنه کرونا به‌گونه‌ای است که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خود را با آن وفق می‌دهند.
 
کوچک‌زاده با بیان اینکه بیماری کرونا تنها ۱۰ درصد بر صنعت چاپ و فعالیت‌های آن تاثیر داشته است گفت: ۹۰ درصد دیگر تحریم‌های داخل کشور و مدیریت‌های ناصحیح است که مشکلات را به وجود آورده و موجب شده است که همکاران ما و سایر تولیدکنندگان دیگر زیر بار فشار اقتصادی بمانند و به مرور در حال از بین رفتن هستند.
 
وی یادآور شد: ما در شغل خود هر روز با یک تورم و نوسان نرخ مواد اولیه روبه‌رو هستیم و وضعیت به‌گونه‌ای شده است که امروز نمی‌توانیم برای فردا برنامه‌ریزی کنیم؛ در حالی که در یک دوره‌ای ما حتی می‌توانستیم برای یکسال آینده خود برنامه‌ریزی توسعه کاری داشته باشیم
 
این فعال حوزه چاپ در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: ولی وضعیت مدیریتی کلان به‌گونه‌ی شده است که برای یکساعت بعد هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و این موضوع اصلا دست من به عنوان تولیدکننده و مردم نیست بلکه به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور برمی‌گردد.
 
کوچک‌زاده با بیان اینکه ۹۹ و نیم درصد مواد صنعت چاپ وارداتی است، گفت: نیم درصد دیگر کارگران چاپخانه‌ها هستند که با وضعیت معیشتی نه چندان خوبی مشغول زندگی هسند. در این میان چاپخانه‌داری که برای تهیه مواد مورد نیاز خود مجبور است همه مواد را از خارج کشور وارد کند با این نوسانات ارز چگونه باید کار کند؟
 
وی با طرح این موضوع که تولیدات داخلی اکنون با مشکلات جدی روبه‌رو شده است، گفت: این وارداتی بودن آسیب‌های زیادی به فعالان صنعت چاپ وارکرده و خلا حمایت‌های بخش دولتی موجب شده است که چاپ به مرور از بین برود.
 
کوچک‌زاده درباره تبعات تعطیلی‌ها و قرنطینه تاکید کرد: اکنون چاپخانه‌‌داران ما مشغول کار هستند اما با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، از سوی دیگر سفارش‌دهندگان ما یعنی ناشران و کتابفروشان هم تعطیل هستند و حضور ما در چاپخانه‌ها تقریبا بدون مشتری است و اثری ندارد، در این زمینه امیدوارم تصیماتی اتخاذ شود که تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند و از این وضعیت سخت رهایی پیدا کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها