یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
استفاده بیش از 1600 پژوهشگر از گنجینه کتابخانه مرکزی دانشگاه سلمان فارسی

به گفته رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی کازرون، بیش از 1600 پژوهشگر از گنجینه 29 هزار جلدی این کتابخانه استفاده فعال می‌کنند.

رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با 360 مترمربع مساحت و دارا بودن تالارهای مطالعه‌ برادران و خواهران که در مجموع گنجایش نزدیک به 150 نفر را دارد، دارای 26 هزار و 488 نسخه کتاب، معادل 18 هزار و 562 عنوان است. علاوه بر آن 2612 نسخه کتاب لاتین که معادل 2206 عنوان کتاب می‌شود در مخزن این کتابخانه وجود دارد.

آمنه آبسالان افزود: این کتابخانه محل مراجعه پژوهشگران حوزه‌های مختلف است و در حال حاضر 1617 عضو فعال دارد که تقریباً تمامی آنها با رویکردهای پژوهشی از منابع این کتابخانه استفاده می‌کنند.
 
وی بر لزوم حرکت به سمت کتابخانه‌های دیجیتال و افزایش سطح خدمات کتابخانه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین تأکید کرد و دسترسی آسان و شبانه‌روزی به اطلاعات، دسترسی همزمان چند کاربر به یک کتاب، دسترسی راحت‌تر به منابع منحصر به فرد مانند نسخ خطی، کاهش زمان نشر و در نتیجه کاهش زمان اشاعه اطلاعات را از جمله مزایای کتابخانه‌های دیجیتال برشمرد.

رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، افزود: در کنار این مزایا، برخی چالش‌ها همچون عدم وضوح قوانین مربوط به حق مولف، عدم وجود زیرساخت‌ها، هزینه‌ به نسبت بالای ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال و سایر موارد دیگری نیز وجود دارد که ضروری است با همفکری و تعامل بین دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط در سطوح ملی، نسبت به چاره‌اندیشی برای برطرف کردن آنها اقدام شود تا شاهد بهبود زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی باشیم.
 
آبسالان با اشاره به محدودیت‌های ناشی از دستورالعمل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع کرونا و با تصریح بر ضرورت حرکت به سمت تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال، خاطرنشان کرد: در جهان که دسترسی به وب تبدیل به امری حیاتی برای بشر شده است، هیچ‌کدام از بخش‌های کتابخانه‌های عمومی و تخصصی، نمی‌توانند خارج از دایره اینترنت کارایی داشته باشند و بنابراین باید با برنامه‌ریزی و همکاری چندجانبه به سمتی حرکت کنیم که در عین حفظ اصالت کتاب‌های فیزیکی، دسترسی به کتاب‌های دیجیتال را از طریق کتابخانه‌های دیجیتال هرچه بیشتر ممکن سازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها