چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
مردم گران‌شدن کتاب را قبول نمی‌کنند

مدیر انتشارات ترمه می‌گوید: «شرایط اقتصادی باعث به عقب رانده شدن خرید کتاب شده‌است. مردم افزایش قیمت همه چیز را قبول می‌کنند اما افزایش قیمت کتاب را قبول نمی‌کنند.»

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.

عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به نمایشگاه‌های کتابی که در هفته کتاب در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌شد، خواستار رسیدگی به وضعیت ناشران شد.
 
به نظر شما در این دوره از هفته کتاب، با توجه به شرایطی که محدودیت‌های ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب آن شده است، کدام برنامه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
همه مجبوریم در این دوره مسائل مرتبط با کرونا را رعایت کنیم. حتی باید در ساعت 6 عصر تعطیل کنیم، در نتیجه همه همکاران در هفته کتاب نصف روز کاری را از دست می‌دهند. در این شرایط ناشران و کتاب‌فروشان ضرر می‌کنند اما امیدوارم مسائل مربوط به همه‌گیری بیماری کووید19 حل شود. درباره هفته کتاب امیدوارم بتوانیم از این موقعیتی که در طول سال یکبار به ما اختصاص داده می‌شود به خوبی استفاده کنیم.
 
گفتید که ساعات کاری محدود شده‌است. چگونه می‌توان از امکانات هفته کتاب در بیست‌وهشتمین دوره استفاده کرد؟
در این هفته کمک ناچیزی به صنف می‌شود، اما وقتی در طول سال وضعیت فعالان حوزه نشر تا این اندازه خراب است، این هفته در حد مُسکن هم نیست. اقداماتی مانند طرح‌های حمایتی که در این هفته اجرا می‌شود، می‌تواند به ناشران و کتاب‌فروشان کمک کند اما نمی‌تواند موجب جلوگیری از آسیب‌های کلی به آن‌ها شود. شرایط اقتصادی باعث به عقب رانده شدن خرید کتاب شده‌است. مردم افزایش قیمت همه چیز را قبول می‌کنند اما افزایش قیمت کتاب را قبول نمی‌کنند. مگر وزارت فرهنگ و ارشاد تا چه اندازه می‌تواند به ناشران سوبسید دهد. این هفته دوای درد نیست. کاش برای جبران نمایشگاه کتابی که برگزار نشد، برنامه‌ریزی کنند تا وضعیت ناشران از این هم سخت‌تر نشود.
 
دوره‌های قبل هفته کتاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
زمانی که با انجمن ناشران دانشگاهی همکاری می‌کردم، با همکاری ارشاد، ناشران می‌توانستند در هفته کتاب نمایشگاه کتابی در دانشگاه‌ها برگزار کنند. در این نمایشگاه‌ها به ارباب رجوع تخفیف داده‌می‌شد و برای پیشبرد فعالیت ناشران مفید بود. حتی شرکت سایپا برای تشویق کارگران به خرید کتاب در محوطه شرکت، نمایشگاه کتاب برگزار می‌کرد. این درحالی است که فعالیت چند سال اخیر هفته کتاب فقط در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
 
فکر می‌کنید در چنین شرایطی چه اقداماتی می‌توان برای بهتر شدن وضعیت ناشران انجام داد؟
هیچ کاری نمی‌توان کرد، زیرا کسی برنامه‌ای به این منظور ندارد. افرادی که از راه سایت کتاب می‌فروشند بازار را از دست ناشران بیرون آوردند؛ همه زحمت به سود دیگران است. بعید می‌دانم در شرایط همه‌گیری بیماری کووید19 و وضعیت اقتصادی امروز بتوان کاری برای بهبود وضعیت ناشران و کتاب‌فروشان انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط