چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران؛ رویایی که سخت تکرار می‌شود/ نمایشگاه مجازی تبلیغات وسیع می‌خواهد

به گفته مدیر انتشارات نگاه برای عادت دادن مردم به خرید اینترنتی از نمایشگاه کتاب، باید تبلیغات وسیع انجام شود چراکه هنوزعادت به خرید کتاب به صورت مجازی آنطور که باید در ایران وجود ندارد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه کتاب تهران برای نخستین بار قرار است به صورت مجازی در هفته نخست بهمن برگزار شود. همه‌گیری بیماری کووید19 و محدودیت‌های ناشی از آن باعث شد بسیاری از رویدادهای فرهنگی به شیوه جدید و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شوند. مسئولان یکی از دلایل برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی را، جبران کاهش نقدینگی ناشران در پی برگزار نشدن نمایشگاه کتاب فیزیکی در اوایل سال می‌دانند.
 
علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه با اشاره به فروش پایین در نمایشگاه کتاب جیرفت، خواستار تبلیغات گسترده برای نمایشگاه کتاب تهران شد تا مردم به این شیوه خرید عادت کنند.
 
آیا برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی می‌تواند قسمتی از ضرر ناشران در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 را جبران کند؟
مردم ایران در فضای مجازی خرید می‌کنند و کتاب می‌خرند، اخیرا در جنوب کرمان -جیرفت- نمایشگاه کتاب مجازی برگزار شد؛ اما فروش ما در آن نمایشگاه بسیار اندک بود. خیلی از همکاران هم از به‌فروش نرفتن کتاب در این نمایشگاه ناراضی بودند. مردم هنوز عادت به خرید در فضای مجازی ندارند؛ هرچند شاهد بیشترشدن این نوع از خریدها هستیم اما در سطحی نیست که جبران کننده برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. باید در این زمینه اقداماتی در دراز مدت انجام شود تا مردم آن را بپزیرند.

برای نمایشگاه کتاب تهران در دوره‌های پیشین تبلیغات وسیعی می‌شد و رسانه‌های عمومی، صداو سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و ... اقداماتی برای معرفی عملکرد نمایشگاه کتاب انجام می‌دادند. در نتیجه جمعیت زیادی به این نمایشگاه می‌آمدند و کتاب می‌خریدند.

وزارت فرهنگ و ارشاد باید بودجه‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در نظر می‌گرفت. از آن بودجه به فراخور تیراژ و تعداد کتاب‌هایی که ناشران چاپ کردند، از آن‌ها کتاب می‌خرید و به کتابخانه‌های عمومی می‌داد. این بهترین کمکی است که وزارت فرهنگ و ارشاد برای افزایش نقدینگی ناشران می‌تواند انجام بدهد.
 
نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط فعلی چطور می‌تواند بازده بهتری داشته باشد؟
باید برای نمایشگاه کتاب مجازی تبلیغات وسیع انجام بشود. به نظر نمی‌رسد همه‌گیری بیماری کووید19 تا اردیبهشت سال 1400 رفع بشود، تا بتوانیم نمایشگاه کتاب دوره بعد را به صورت فیزیکی برگزار کنیم. نمایشگاه کتاب رویایی بود و سخت است که بتوانیم مجدد آن شرایط را ایجاد کنیم. جایگزین کردن شرایط قبلی خیلی دشوار است.
 
آیا تاکید بر جنبه‌های ارتباط با ناشران و نویسندگان داخل و خارج می‌تواند موجب پربارترشدن نمایشگاه کتاب مجازی شود؟
نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در دوره‌های قبل به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شد، بیشتر فروشگاه بزرگی بود. با اینکه نمایشگاه کتاب مفهوم دیگری دارد، اما همان نمایشگاه خیلی عالی بود. من به نمایشگاه استانبول، آلمان و کشورهای دیگری هم رفته‌ام و با وجود مشاهداتم، معتقدم نمایشگاه ایران نکات مثبت زیادی داشت. اگرچه نقدهایی بر آن وارد بود، اما کار با آن عظمت نمی‌تواند بی‌نقص باشد. به هرحال محدودیت‌های همه‌گیری بیماری کووید19 فروکش می‌کند وبه شرایط قبل باز می‌گردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط