سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کتاب «سرزمین طارم» رونمایی شد

نویسنده کتاب «سرزمین طارم» با بیان اینکه نویسندگی هیچ وقت در ایران شغل نبوده است، گفت: کار نویسندگی و تالیف مطلقا سودآور نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، همزمان با هفته کتاب «سرزمین طارم» نوشته مهدی محمدی نویسنده زنجانی رونمایی شد. این کتاب مشتمل بر ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، پوشش گیاهی، تقسیمات جغرافیایی، دین و مذهب، آداب و رسوم، شاخصه‌های جمعیتی و همچنین نخبگان و خبرگان این دیار است.

مهدی محمدی نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «سرزمین طارم» یک کتاب جامع و کامل درباره شهرستان است که شامل 10 فصل است. فصول این کتاب شامل تاریخچه سرزمین طارم، نگاهی به ویژگی‌های فرهنگی سرزمین طارم، چینه‌شناسی تخصصی سرزمین طارم، جغرافیای طبیعی و زمین‌شناسی طارم، آشناسیی با زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی، آشنایی با قومیت‌های تات و کُردی کُرمانجی طارم، آشنایی با آثار تاریخی میراث فرهنگی و برخی نقاط گردشگری سرزمین طارم، جغرافیای تاریخی و تقسیمات کشوری طارم، معرفی فهرست‌واری از چهره‌های کهن دیار طارم و نگاهی به برنامه توسعه و امور زیربنایی طارم است.

وی با اشاره به اینکه کتاب سرزمین طارم حتی شامل تقسیمات کشوری و ویژگی‌های تمام روستاها و آبادی‌های شهرستان است، تصریح کرد: در این کتاب حتی 250 نفر از شعرا، ادبا، ورزشکاران شاخص شهرستان در طی 500 سال گذشته معرفی شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه در یک فصل از کتاب نیز توصیه‌های برنامه‌ریزی کلان و اقتصاد کلان سرزمین طارم آورده شده است، اضافه کرد: در این فصل فرصت‌ها و تهدیدها و نقاط قوت و نواحی بهبود برای توسعه منظومه به تفکیک هر دهستان و بخش عنوان شده است.

نویسنده کتاب سرزمین طارم گفت: معرفی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی شهرستان طارم با نگاه کلان جاده منجیل طارم و خلجال و تاثیر اقتصادی آن نیز در کتاب سرزمین طارم نیز گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه همه اطلاعات کتاب از کتابخانه ملی سازمان‌ها و ادارات ستادی زنجان و قزوین و اردبیل اخذ شده است، تصریح کرد: در انتهای کتاب 35 صفحه شامل ماخذ‌شناسی و منابع کتاب درج شده است.

محمدی با بیان اینکه کار گردآوری این اطلاعات و چاپ کتاب 6 سال به طول انجامیده است، اضافه کرد: این کتاب در 1000 نسخه و به قیمت 300 هزار تومان به فروش خواهد رسید.

نویسنده کتاب سرزمین طارم با اشاره به اینکه فعلا نسخه فارسی این کتاب به چاپ رسیده است، گفت: در آینده نسخه انگلیسی کتاب نیز منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کار گردآوری و چاپ این کتاب 200 میلیون تومان هزینه داشته است، تصریح کرد: چاپ این کتاب سودی نداشته و سود حاصل از فروش نیز مبغلی ناچیز در برابر هزینه‌های خرج شده است.

نویسنده کتاب «سرزمین طارم» با بیان اینکه نویسندگی در ایران به علت عدم حمایت از فعالان این عرصه به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد، اضافه کرد: بسیاری از نویسندگان همچون بنده هزینه‌های چاپ کتاب را خودشان می‌پردازند.

محمدی با اشاره به اینکه نویسندگی هیچ وقت در ایران شغل نبوده است، تصریح کرد: کار نویسندگی و تالیف مطلقاً سودآور نیست؛ مگر در موارد استثنا، که در غیر این صورت تنها راه این است که فرد وابسته به درآمدی باشد و در کنارش نویسنده باشد.

وی افزود: بنده به عنوان یک نویسنده در طول 20 سال گذشته 10 کتاب را تألیف کرده‌ام، اما عایدی از این طریق نداشتم، چراکه سود حاصل فروش درصد کمی از هزینه‌های ماقبل چاپ را جبران می‌کند.

بر اساس این گزارش، مهدی محمدی متولد سال 1352 نویسنده کتاب سرزمین طارم عضو هیأت مدرسین شهرداری تهران و  مؤلف 10 کتاب و 120 مقاله درسطح ملی و بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها