شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
نظارت بیشتر در توزیع کاغذهای دولتی ضروری است

مدیر انتشارات حافظ معتقد است؛ ناظران و بررس‌های توزیع کاغذ دولتی باید شیوه بهتری برای نحوه نظارت بر توزیع داشته باشند و صرف اینکه ناشر کتابی چاپ کرده است نباید ملاک باشد.

عباس جهانگیری مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به توزیع کاغذ دولتی طی یک سال اخیر، گفت: آنچه مسلم است، توزیع کاغذ یارانه‌ای در طول این سال‌ها که ناشران مشکلات زیادی داشتند، تا حد زیادی توانسته به کاهش هزینه‌های آن‌ها در تولید کتاب کمک و شرایط کار را برایشان آسان‌تر کند.
 
وی ادامه داد: اما مساله اینجا است که توزیع کاغذ سوبسیدی همیشه معضلاتی هم به همراه داشته است؛ مثل اینکه آیا افرادی که این کاغذها را دریافت می‌کنند، فقط برای چاپ کتاب مصرف می‌کنند یا آیا کتابی که چاپ می‌کنند در صنعت نشر و برای مخاطب کاربردی دارد یا خیر؟
 
جهانگیری با توضیح اینکه توزیع کاغذ ارزان در مخارج کتاب اثر دارد، اظهار کرد: این نکته اهمیت دارد که آیا در کتاب‌هایی که چاپ می‌شوند تیراژ کتاب‌ها درست است یا نه و اگرچه کتاب‌ها توسط بازرس‌ها بررسی می‌شود، اما نظارت دقیق از خواسته‌های اهالی نشر است.
 
وی افزود: نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی کتابی چاپ می‌شود، ناشر باید منتظر بازرس باشد تا برای بررسی کتاب‌های منتشر شده به انبارش بیاید. این کار معمولا چند روز طول می‌کشد تا بازرس بیاید و ببیند آیا ناشر همه بند کاغذهایی را که گرفته، کتاب چاپ کرده است یا نه.
 
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه این‌کار اگرچه ضروری است اما برای اهالی نشر که همه اهل فرهنگ و خرد هستند چندان جالب نیست، گفت: افرادی که در راس هستند و توان بالاتری برای کنترل دارند، باید شیوه بهتری برای نحوه نظارت بر توزیع کاغذها داشته باشند و صرف اینکه ناشر کتابی چاپ کرده است، نباید ملاک باشد.
 
به گفته وی، اینکه ناشر فقط کاغذ بگیرد و کتاب چاپ کند، نباید به تنهایی ملاک باشد زیرا گاهی ممکن است آن کتاب ارزش زیادی نداشته باشد یا موضوعی که انتخاب کرده تکراری و کپی باشد و همین موضوع نیاز به کندوکاو و بررسی از سوی ناظران دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها