سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
برنامه‌های حوزه کتاب فقط به یک هفته محدود نباشد

مدیر نشر هوپا می‌گوید: کتاب باید مثل نان شب برای مردم باشد و همان‌طور که در برنامه‌های تلویزیونی، درباره مسایل پزشکی و مواد غذایی صحبت و تبلیغ می‌شود به کتاب هم اهمیت داده شود.

محمد حسین متولی مدیر نشر هوپا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت هفته کتاب گفت: هفته کتاب همیشه حالت نوسان داشته و در برخی دوره‌ها خوب و برخی دوره‌ها خوب برگزار نشده است. به نظر من برنامه‌های مربوط به این رویداد، باید به‌گونه‌ای پیش‌بینی شود که هدفمند باشند.
 
وی با بیان اینکه برنامه‌هایی مثل کتاب‌گردی در طول سال‌های اخیر یکی از طرح‌های موفق هفته کتاب به شمار می‌آید، عنوان کرد: به‌طور کلی باید گفت هفته کتاب طی ۲۸ سال گذشته توانسته‌است تا حدودی بر توجه مردم به کتاب موثر باشد و موجی در جامعه ایجاد کند تا اقشار مختلف جامعه به سمت کتاب و مطالعه تشویق شوند.
 
متولی با نگاهی به برنامه‌هایی که طی ۲۷ سال قبل همزمان با هفته کتاب اجرا می‌شدند، افزود: با یک نگاه کلی شاهد هستیم که تنها از ۲۰ درصد ظرفیتی که در حوزه کتاب وجود دارد برای این هفته استفاده شده است؛ درحالی که می‌شد با یک برنامه‌ریزی مدون این درصد را افزایش داد.
 
وی با اشاره به برنامه‌هایی که باید در هفته کتاب گنجانده شود، ادامه داد: مساله اینجا است که همه برنامه‌ها و کارهای کتابی نباید فقط به هفته کتاب محدود شود. کتاب باید مثل نان شب برای مردم باشد و همان‌طور که در برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و رسانه‌های جمعی درباره مسائل پزشکی و مواد غذایی صحبت می‌شود به کتاب هم همانقدر اهمیت داده شود.
 
متولی یادآور شد:‌ صرف اینکه یک هفته را به عنوان هفته کتاب نامگذاری کنیم، بد نیست اما معتقدم سیاستگذاران فرهنگی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کنند که در جامعه صحبت از کتاب زیاد باشد و رسانه‌ها نیز خیلی جدی به موضوع کتاب بپردازند؛ نه اینکه همه کارها و برنامه‌سازی‌ها در تلویزیون به یکی دو برنامه محدود شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه اکنون در جامعه ما کتاب نسبت به کالاهای دیگر مهجور است، گفت: همیشه در شرایط بد اقتصادی که جامعه با آن مواجه است بیشترین بخشی که ضربه می‌خورد فرهنگ و کتاب است و اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود کتاب است؛ درحالی که مردم در بخش‌های غیرضروری دیگری هزینه می‌کنند و طبق آماری که داریم فروش کتاب در این ماه‌ها افت شدیدی پیدا کرده است و باید هرچه زودتر برای برون‌رفت از این وضعیت راهکاری اندیشیده شود تا صنعت نشر بیش از این ضربه نخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها